Organising workers in the Shipbreaking- India, Bangladesh, Pakistan
Het slopen van schepen wordt door de Internationale Arbeidsorganisatie ILO beoordeeld als een van de gevaarlijkste beroepen in de wereld. Er gebeuren veel ongelukken, soms dodelijk. Werknemers hebben nauwelijks toegang tot gezondheidszorg en hebben weinig kennis van hoe een schip op een veilige manier gesloopt wordt. Scheepseigenaren en eigenaren van sloopwerven besteden hier weinig aandacht aan.
Veilig en gezond werken is dan ook een van de grote thema’s voor Mondiaal FNV voor de scheepsslopers in India, Bangladesh en Pakistan. In India, waar een zelfde soort programma al langer loopt, zijn goede resultaten gehaald, mede dankzij trainingen van FNV-leden die bij een scheepsbouwer werken en inzicht hebben in hoe een schip op een veilige manier gesloopt kan worden.
De Covid-19-pandemie heeft in de drie Zuid-Aziatische landen ervoor gezorgd dat door een complete lockdown alle economische activiteiten werden stilgelegd voor twee en een halve maand. En duizenden arbeiders, meest binnenlandse arbeidsmigranten, werden werkloos. Door de Covid-19-pandemie zijn ook veel geplande projectactiviteiten tussen januari en juni 2021 uitgesteld. Toch zijn een aantal bijeenkomsten georganiseerd, fysiek en virtueel. Maar een groot deel van de zorg ging uit naar het hulp bieden aan leden (en hun families) die door
Covid-19 in de problemen waren geraakt. De vakbond is soms de enige instantie waar mensen in nood terecht kunnen.
Het project startte in januari 2021 en wordt uitgevoerd door de Global Union IndustriALL met zijn lokale lidbonden in de drie landen. IndustriALL vertegenwoordigt 50 miljoen werknemers in 140 landen in de mijnbouw, energiesector en industrie. De lokale deelnemende bonden van de drie landen vertegenwoordigen in totaal 31.139 leden. In de drie landen werken in totaal 82.000 mensen in de scheepssloopindustrie. Dit project loopt tot 2023.