Peru: Vakbonden voeren lobby voor economische ondersteuning

Coronacrisis en de gevolgen voor werkenden

Door Redactie 22 april 2020

Vakbonden in Peru werken aan bewustwordingscampagnes over veilig werken en voeren lobby richting de overheid voor sociale zekerheid en werkgarantie. En ze boeken resultaat. Zo hebben vakbonden in de agrarische sector en de industrie goede afspraken kunnen maken over de consequenties van de crisis voor werknemers.

De Peruaanse overheid heeft voor 2,7 miljoen huishoudens in armoede een subsidie uitgegeven van ongeveer 200 euro. Alleen heeft niet iedereen recht op dit geld. Het is bedoeld voor mensen in de informele sector maar mensen met flexibele arbeidscontracten die nu geen werk hebben, of mensen die met onbetaald verlof zijn gestuurd, hebben hier geen recht op. Vakcentrale CGTP en de aangesloten bonden maken zich hier hard voor.

De Peruaanse regering is nauwelijks bereid tot overleg en het betrekken van de sociale partners bij de plannen en laat zijn oren hangen naar de lobby van met name de grote multinationale  bedrijven. Daarom zijn er ook acties gevoerd, zoals een ‘Caserolazo’, een potten- en pannenactie op 23 april jongstleden. Deze is gericht tegen de mogelijkheid om tijdens de crisis mensen zonder overleg met onbetaald verlof te sturen.

Goed overleg opgebouwd, makkelijker afpsraken gemaakt over de gevolgen coronacrisis

We zien dat in bedrijven waar we de afgelopen jaren goed overleg hebben opgebouwd tussen werknemers en werkgevers, zoals onder andere in de agrarische sector, er nu ook makkelijker afspraken worden gemaakt over de gevolgen van de coronacrisis.  Zoals over: kortere uren, werken op afstand, veilig werken, betaald verlof en mobiliteitsvoorzieningen.

De vakbonden in Peru hebben voorstellen gedaan voor maatregelen voor economische ondersteuning:
•    van informele werknemers;
•    van werknemers die tijdelijk zonder werk zitten;
•    over pensioenen en sociale zekerheid;
•    over veiligheid en gezondheid van werknemers.

Vakbonden en sociale dialoog van cruciaal belang

Het werk van de vakbonden in Peru wordt beïnvloed door de coronamaatregelen die de regering heeft genomen. Onze partners aldaar zijn druk bezig om de projecten om te vormen naar deze nieuwe situatie binnen de doelstellingen van het project, ondersteund door Mondiaal FNV. De huidige omstandigheden laten zien dat vakbonden en een goede sociale dialoog van cruciaal belang zijn.

Lees ook over succesvolle vakbondsactiviteiten in

Indonesië

Ethiopië