Vooruitgang in cao in landbouw Peru

Project

Door Redactie 16 november 2018

Een mooi resultaat voor een kwetsbare vakbond die tegen de wind in groeit. Zo noemt Jesus del Castillo, een van de leiders van de centrale CGTP in Peru, de cao die de kleine landbouwvakbond Sitecasa afsloot met groenten- en fruitteler Camposol, die grote plantages heeft in het noorden van Peru en een van de belangrijkste exporteurs van het land is.

Foto: de cao-onderhandelaars

De belangrijkste resultaten van het driejarig akkoord zijn: een vast contract na vier jaar voor Camposol gewerkt te hebben, een loonsverhoging, afhankelijk van het aantal jaren verrichte arbeid, verbetering van het vakbondslokaal, een bonus op de dag van de Arbeid en op de verjaardag van de vakbond, bedrijfskleding voor iedereen en aangepast aan mannen en vrouwen, voedingssupplementen voor zwangere vrouwen, een campagne over geboorteregeling, en een programma tegen geweld tegen vrouwen.

In zijn context zien

“Je moet het in zijn context zien”, zegt CGTP-veteraan Jesus del Castillo, die bij de onderhandelingen aanwezig was. Hij weet maar al te goed dat de werknemers ter plaatse nog niet helemaal tevreden zijn, bijvoorbeeld omdat vakbondsleden na het afsluiten van de cao door chefs op het veld werden afgeblaft. “Maar het is een doorgaand proces van verbetering, waarbij het bedrijf zelf ook zijn goede wil heeft getoond. Ze hebben juristen met modernere ideeën in dienst en er was zelfs een socioloog bij de onderhandelingen. We hebben betere toegang tot de afdeling personeelszaken, als er dingen zijn die moeten worden opgelost, zoals conflicten met chefs op het veld.”

Vier jaar geen staking door training FNV

Het goede resultaat heeft volgens Del Castillo mede te maken met de trainingen die de FNV gaf om cao-onderhandelingen te voeren. “Tot voor kort werd elk wissewasje aangegrepen om een staking te beginnen, maar er is nu al vier jaar geen staking geweest.”

Dialoog is de beste weg

Het is geen makkelijke sector, de landbouw, legt de CGTP-voorman uit. De grootschalige agro-industrie is in Peru pas een paar decennia oud. Bedrijven ronselen de plaatselijke arme bevolking op het platteland en die moeten in precaire omstandigheden en slecht betaald hun werk doen. Veel werknemers zijn analfabeet. Daarom is het resultaat van Sitecasa bijzonder. Del Castillo: “Collega fruittelers van Camposol hadden kritiek, bijvoorbeeld op het feit dat Sitecasa een vakbondslokaal kreeg.”

Maar het bedrijf heeft net als de vakbond zelf in de gaten dat dialoog de beste weg is. Sitecasa is gegroeid van 300 leden in 2017 naar 540 leden in 2018, aldus Del Castillo. Nóg heel weinig op een werknemersaantal van 10.000, maar wel een belangrijke stap voorwaarts in een land waarin vakbondslidmaatschap nog steeds een reden voor ontslag is.

Tekst: Wies Ubags

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.