Zo werft Robin (38)

Actuaris bij Nationale Nederlanden

Robin werd tijdens een opleiding tot kaderlid gewezen op het belang van de vakbond. Inmiddels zit hij aan de onderhandelingstafel voor de cao en werft hij leden voor de FNV. “Mijn werk is leuk, maar wat ik doe voor de FNV is het goud. Een evenwichtige belangenbehartiging van personeel is zo belangrijk.”

Nodig net als Robin je collega’s uit

Robin studeerde scheikunde, maar kwam er op tijd achter dat dat toch niet is waar zijn hart ligt. “Ik kwam bij Nationale Nederlanden terecht en dat is een grote organisatie met veel ontwikkelmogelijkheden.” Hij volgde een opleiding tot actuaris en maakt nu berekeningen waarmee risico’s, premies en scenario’s in kaart worden gebracht. “Ik vind het leuk om met cijfers te werken en daarnaast vind ik het belangrijk om verschillende belangen goed af te wegen.”

Leuke ervaring

Die afweging van belangen speelt natuurlijk ook bij zijn vakbondswerk. “Ik werd een kleine drie jaar geleden lid en werd vrij kort daarna ook kaderlid. Bij de FNV heb ik de kaderopleiding gedaan en dat was een hele leuke ervaring! Je leert hoe je een goed plan maakt en je komt er in aanraking met allerlei sectoren, zoals havens, schoonmaak en openbaar vervoer. Dat zet je eigen kaderwerk en werk wel in perspectief. Dat is het mooie aan de FNV, dat dat daar samenkomt.”

Harmonie

Robin zit inmiddels in de subsectorraad ‘Finance’ die onder FNV Diensten valt. En sinds een klein jaar zit hij ook in de ondernemingsraad en onderhandelt hij mee over de nieuwe (bedrijfs)cao. En hoewel de onderhandelingen in goede harmonie gaan, zijn acties volgens Robin niet uitgesloten: “In onze sector moeten we daarvoor nog wel wat buiten onze comfort-zone stappen, maar bij de ING zijn ze dit jaar ook voor het eerst gaan staken. En met succes.”  

Het is belangrijk dat de FNV groot en sterk is, dan kan je meer bereiken voor zoveel mogelijk mensen!”

In gesprek

Het feit dat Robin aan de cao-tafel zit, helpt hem ook bij het werven van leden: “Het is een aanleiding om met mensen in gesprek te gaan, om informatie te halen en te brengen.” Robin gaat er niet van uit dat mensen dan meteen lid worden. “Vaak heb je meerdere keren contact en dan vraag ik of ik ze een uitnodigingsmail mag sturen om lid te worden.” Het tientje dat dat oplevert, vindt hij niet belangrijk. “Als ik weet wie er lid is geworden, krijgt diegene het tientje. Of ik trakteer een keer.”  

Jaar gratis

Of er nog andere manieren zijn om leden te werven? Robin: “Vorig jaar hadden we de ‘Maand van de vakbond’. Toen hebben we geflyerd in de bedrijfshal en betaalde de werkgever het eerste jaar lidmaatschap. Daar ligt nog veel potentie, want in de Finance is de vakbond nog een grote onbekende.” Robin doet er in elk geval alles aan om dat laatste te veranderen: “Want het is belangrijk dat de FNV groot en sterk is, dan kan je meer bereiken voor zoveel mogelijk mensen!”

Maak ook een collega lid

Vind jij het net als Robin belangrijk dat de FNV groot en sterk is? Nodig dan ook je collega's uit om FNV-lid te worden. Samen staan jullie sterker! En mooi meegenomen: als jouw collega's lid worden, ontvang jij als dank € 10 van ons!

Ik nodig iemand uit

Nog meer verhalen en werftips? 

Lees dan ook de werfverhalen van onze andere leden die de afgelopen jaren hun collega’s, vrienden en familie hebben lid gemaakt. En laat je inspireren!

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.