Het leeuwendeel van de lesaanvragen komt per e-mail binnen in onze mailbox gastlessen@fnv.nl Het is elke werkdag opnieuw een verrassing hoeveel aanvragen er nu weer zijn binnengekomen. Want het gaat goed. Steeds meer docenten horen over gastlessen FNV en weten ons ook te vinden.
Vandaag tref ik een grotere aanvraag aan in de mailbox. De docent wil graag tien gastlessen voor tien klassen voor week 3 en 4. Omdat niet alle velden zijn ingevuld, bel ik de docent voor de ontbrekende informatie. Hij reageert verrast met ‘wat een snelle reactie’. Ik moet eerlijk bekennen dat het door grote drukte ook wel eens twee dagen duurt voordat een docent iets hoort. Maar nu dus niet. Ik vertel de docent waarom ik bel en dat ik meer gegevens nodig heb om de aanvraag te kunnen inboeken.
De gewenste weken voor de gevraagde gastlessen zitten al behoorlijk vol, maar ik zeg hem dat ik ga ‘puzzelen’ om te zien wat er mogelijk is. Zijn reactie van ‘oh, maar we zitten niet aan die twee weken vast, als het maar voor de voorjaarsvakantie is’ geeft qua planning wat lucht. Als ik alle ontbrekende informatie en wensen heb genoteerd, bedank ik hem en beloof ik hem dezelfde dag nog een mail te sturen met datavoorstellen.
Drie dagen na mijn mailtje heb ik een reactie in de mailbox: 'Superfijn dat dit allemaal mogelijk is! Helaas kan die ene gastles op de vrijdag niet doorgaan vanwege een roosterwijziging.'
Nadat ik de annulering in ons planningsysteem heb doorgevoerd, stuur ik de docent een bevestiging voor negen gastlessen Werk & Bijbanen.
En dit is natuurlijk maar één van de vele aanvragen. Wat mijn werk extra leuk maakt is het contact met docenten en niet te vergeten onze gastdocenten. Denken in mogelijkheden; dat vraagt soms wat gepuzzel en ook flexibiliteit van de (gast)docenten. En flexibel zijn ze gelukkig!