In 2002 werd Kees arbeidsongeschikt. Door omstandigheden meldde hij dit niet bij het pensioenfonds. Toen hij in 2019 met pensioen wilde gaan, ontdekte hij een pensioentekort. Zijn pogingen om dit zelf op te lossen, mislukten. Vanwege een eerdere positieve ervaring met de juridische hulp van de FNV, schakelde Kees opnieuw de hulp van de bond in.
Kees zat op een avond tv te kijken toen er een item over pensioenopbouw voorbij kwam. “Een groep mensen ontdekte dat er iets niet klopte met hun pensioen. Toen begon ik me af te vragen: hoe zit het eigenlijk met mijn eigen pensioen? Zo is dit allemaal begonnen.”
In 2019 ontdekte Kees dat hij pensioentekort had. Hij besloot meteen een brief te schrijven naar het pensioenfonds. Hun antwoord stelde teleur. ‘’Vanwege een clausule konden ze de premievrije voortzetting niet met terugwerkende kracht toepassen. Vier jaar later veranderde de wetgeving. Voortaan moest in zulke gevallen het UWV communiceren met pensioenorganisaties. Voor mij kwam de nieuwe wetgeving te laat.’’ Kees vroeg zich af waarom het pensioenfonds niet naar zijn persoonlijke situatie keek en zo vast bleef houden aan die regel.
In 2002 werd Kees arbeidsongeschikt, maar het UWV wees zijn aanvraag af. Dankzij de juridische hulp van de FNV kreeg hij na 1,5 jaar alsnog gelijk. ‘’De impact van hun hulp was geweldig," vertelt Kees. Toen hij later een reactie van het pensioenfonds kreeg, twijfelde hij geen moment: "Omdat deze situatie deels voortkwam uit 2002, besloot ik opnieuw de FNV in te schakelen."
Nadat Kees opnieuw contact opnam met de FNV, ging een jurist meteen voor hem aan de slag. Het bleef niet alleen bij advies. De jurist nam zijn hele zaak over en hielp hem stap voor stap. ‘’Ze hield me goed op de hoogte en gaf aan welke documenten ik moest verzamelen. Vervolgens diende ze namens mij een klacht in bij de geschillencommissie. ‘’Die professionele en duidelijke manier van werken vond Kees fijn.
‘’Het idee dat er een organisatie was die mijn rechten verdedigde, hielp me om door te zetten.’’
Kees is zelf sterk in communicatie, maar de manier waarop de FNV-jurist zijn zaak aanpakte, maakte écht indruk. "Ik vond het fantastisch hoe de jurist correspondeerde met de tegenpartij. Haar zinnen waren scherp en de rechten werden helder benoemd. Ze formuleerde alles helder en krachtig. Daar kon geen enkele instantie omheen!’’
Kees twijfelde af en toe. Zou hij de zaak winnen? De moeizame communicatie met het pensioenfonds speelde hier een grote rol in. Dit weerhield de juriste niet om voor Kees te vechten. ‘’De jurist was standvastig en geduldig. Dat gaf me veel kracht. Het idee dat er een organisatie was die mijn rechten verdedigde, hielp me om door te zetten.’’
Het proces met het pensioenfonds duurde lang. “Zo een zaak handel je niet binnen een week af. Het heeft ruim anderhalf jaar geduurd.” Al die tijd bleef Kees in contact met de FNV. Toen de hoorzitting plaatsvond, pleitte de jurist standvastig voor zijn zaak. Daarnaast beoordeelde een onafhankelijke commissie de situatie. De commissie keek niet alleen naar de regels, maar ook naar de omstandigheden van toen. ‘’Na de hoorzitting kwam eindelijk het verlossende nieuws. De commissie besloot dat ik mijn pensioentekort met terugwerkende kracht moest krijgen.’’
Dankzij de hulp van de FNV ontvangt Kees een pensioenbedrag bovenop zijn AOW. Hij ontving al pensioen, maar zijn opbouw stopte in 2003. Dit is nu gecorrigeerd, waardoor hij nu twee keer zoveel pensioen per maand ontvangt. Kees is dankbaar voor de juridische ondersteuning van de FNV. “Hoe slim je ook bent, als individu is het echt moeilijk om zo’n zaak alleen te winnen. Op een gegeven moment loop je vast, en dat kost veel energie. Daarom is de hulp van de vakbond zo waardevol. Dankzij de vakbond is mijn pensioen meer dan verdubbeld, elke maand weer. Ik raad iedereen aan om lid te worden van de FNV.”
Heb jij ook hulp nodig bij een probleem op je werk of arbeidsconflict? Dan staan de juristen van de FNV voor je klaar. Zij komen op voor jouw belangen als FNV-lid. Jaarlijks geven ze zo'n 135.000 adviezen via de telefoon en e-mail, en behandelen ze maar liefst 23.000 juridische zaken, net zoals die van Kees. Lees meer over onze juridische dienstverlening en hoe je contact kunt opnemen.