Dit is een regeling voor zorgmedewerkers die ín de periode van 1 maart 2020 tot en met 31 december 2020 door Covid-19 ziek zijn gemeld en sindsdien langdurige post-COVID klachten hebben. Ook wel long covid genoemd. Deze medewerkers kunnen nu een eenmalige financiële ondersteuning van €24.010,- aanvragen bij het ministerie van VWS. De diagnose post-COVID moet je hebben gekregen vóór 1 juni 2023.
De regeling heeft al eerder open gestaan, maar was veel te beperkt. Na aanhoudende druk van de FNV heeft het ministerie van VWS uiteindelijk besloten tot een ruimere financiële regeling voor zorgmedewerkers met long covid (in de regeling post covid) en een ruimere periode van ziekmelding, van 1 maart 2020 tot en met 31 december 2020 (was 30 juni 2020).
De regeling zorgmedewerkers met langdurige post-COVID van VWS is gesloten. Er kan geen aanvraag meer worden ingediend.
De regeling zorgmedewerkers met langdurige post-COVID van VWS is gesloten. Er kan geen aanvraag meer worden ingediend.
We kunnen je helpen bij het maken van bezwaar, als je uiterlijk 24 september 2023 lid was van de FNV. Daarnaast moet je lid blijven zolang de procedure loopt.
Heb je hulp nodig, neem dan contact op met het Contactcenter FNV. Het Contactcenter FNV is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 088- 368 0 368.
Om hulp te kunnen geven willen wij het volgende van je ontvangen:
Alle benodigde stukken hebben wij uiterlijk 2 weken voor het einde van de bezwaartermijn nodig.
De financiële ondersteuning is eenmalig en telt daarom niet mee voor de inkomsten belasting. Het telt niet mee voor je inkomen uit de WIA-uitkering. Het telt ook niet mee voor je inkomen uit een eventuele bijstandsuitkering. Ontvang je een bijstandsuitkering laat dan je gemeente weten dat je de eenmalige financiële ondersteuning post covid hebt ontvangen.
De financiële ondersteuning wordt wel gezien als vermogen door de belastingdienst en zou dan meegenomen worden bij het vaststellen van je toeslagen. Dit is echter niet de bedoeling van de regeling. Het kabinet heeft daarom besloten dat er een tijdelijke uitzondering aangevraagd kan worden voor de vermogenstoets die geldt bij de toeslagen; de zorgtoeslag, de huurtoeslag, het kind-gebonden-budget en de kinderopvangtoeslag.
Let op: De tijdelijke uitzondering wordt niet automatisch toegekend! Dat dien je persoonlijk aan te vragen. De tijdelijke uitzondering voor de toeslagen geldt vanaf 1 januari 2024. Dat is op tijd want voor de toeslagen wordt 1 januari als peildatum gehanteerd. Als de tijdelijke uitzondering is aangevraagd en is verkregen, dan zal deze gelden voor 3 jaar.
De tijdelijke uitzondering kan aangevraagd worden bij de Dienst Toeslagen van het Ministerie van Financiën via het Formulier Verzoek bijzonder vermogen toeslagen (belastingdienst.nl). Is de uitzondering aangevraagd en gekregen, dan is de vrijstelling tot en met 2026 geregeld. Vraag de tijdelijke uitzondering zo snel mogelijk aan, na de toekenning, dan heb je geen problemen met de toeslagen.
De Belastingservice van FNV kan helpen met het vrijstellen van de vermogensbelasting/toeslagen door middel van hulp bij het Formulier Verzoek bijzonder vermogen toeslagen (belastingdienst.nl).
Heb je hulp nodig, neem dan contact op met het Contactcenter FNV en kies in het keuzemenu keuze 2 'Werk en inkomen'. Het Contactcenter FNV is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 088- 368 0 368.
Je moet wel zelf het formulier aanvragen bij de Dienst Toeslagen van het Ministerie van Financiën, wij helpen je bij het invullen. Daarna moet je zelf het ingevulde formulier versturen naar de dienst toeslagen. Naast het formulier moet je ook de toekenning van de financiële ondersteuning door DUS-I meenemen naar je afspraak bij de belastingservice.