In de taxisector hebben nog steeds te veel werknemers een contract dat niet overeenkomt met het aantal uren dat zij echt werken. Dit kan behoorlijk wat negatieve gevolgen hebben voor jou als werknemer. Wat zijn de voor- en nadelen van te weinig uren in je contract? En hoe zorg je dat jouw contracturen opgehoogd worden?
In je arbeidsovereenkomst staat onder welke voorwaarden jij en je werkgever werk en beloning hebben geregeld. Als deze overeenkomst ontbreekt, dan gelden de wettelijke regels. Deze regels zeggen dat je naar de werkelijke situatie moet kijken en wat volgens de norm een normale arbeidsovereenkomst zou moeten zijn. De norm is 40 uur per week, in 5 dagen van 8 uur.
Als in jouw arbeidsovereenkomst minder uren staan dan wat je in werkelijkheid structureel werkt, heb je meestal recht op een hoger contract. Er wordt dan gekeken naar de uren die je hebt gewerkt over de laatste 3 maanden. Zo wordt bepaald welke omvang een overeenkomst zou moeten zijn.
De belangrijkste redenen om een passende arbeidsovereenkomst te hebben zijn:
• Bij minder werk betaalt de werkgever wel de contracturen uit;
• Bij verlies van een aanbesteding ga jij alleen met je contracturen over;
• Salaris wordt een maand eerder uitbetaald.
De meest gehoorde klacht van werknemers in de taxisector is dat niet alle gewerkte uren door de werkgever worden betaald. Werkgevers willen daarom niet dat jij meer uren in je contract vraagt. Met meer uren in je contract moet je baas zorgen dat jij binnen de roostertijden van werk wordt voorzien. Buiten die tijden kunnen ze jou niet verplichten te werken en de contracturen moeten zij toch betalen. Een hoger contract levert dus minder gedoe met uren op.
FNV Taxi heeft voor jou een voorbeeldbrief gemaakt. Met de brief kun je zelf meer uren claimen in je arbeidsovereenkomst. Download de voorbeeldbrief en pak je 3 laatste loonstroken. Tel alle uren over de laatste 3 maanden op en deel dit door 3. Dat is het aantal uren die je in de voorbeeldbrief claimt.
In de sector werken ook veel mensen met een jaarurenregeling. Zij werken meer uren dan wat zij maandelijks uitbetaald krijgen. Daarmee sparen zij voor de 12 schoolvakantieweken waarin zij niet hoeven te werken. Voor deze mensen geldt de urenclaim dus niet.
Voor hen is wel een regeling in de cao opgenomen. Daarmee kunnen zij, als ze denken dat het contract niet overeenkomt met de gewerkte uren, deze opnieuw laten berekenen voor het jaarurencontract. Dit staat in art. 2 lid 1 sub 5 van de cao.
Bespreek met jouw taxiconsulent of het voor jou ook goed is om een contract-ophoging te vragen en waar je dan rekening mee dient te houden. Voor mensen met een tijdelijk of vast contract, lid of geen lid, gewoon doen.
Als alle werknemers in de taxisector dit doen, dan kunnen werkgevers niet anders dan voor een hoger bedrag inschrijven op aanbestedingen. Bij de opdrachtgever een eerlijke prijs vragen voor het geweldige werk dat jullie verrichten, is een belangrijke stap om de problemen in deze sector het hoofd te bieden. Dat helpt om je collega’s en ook je werkgever over de streep te trekken.