Ieder schooljaar is het vaste prik voor veel chauffeurs: normeren van routes. Jij houdt 2 weken een lijst bij van de aankomst- en vertrektijden en daarmee wordt een normering opgesteld waar jij en de werkgever samen voor tekenen. Het salaris wordt hierdoor (deels) bepaald tijdens een schooljaar, van 1 augustus tot en met 31 juli. Maar hoe werkt dat nou? En wat mag je wel, en wat mag je niet verwachten van je werkgever?
Dat is het uitgangspunt van de normering. Een normering komt voor in het ‘geregeld groepsvervoer’, vaste routes op vaste tijden, bijvoorbeeld voor schoolroutes. Daarnaast kunnen er afspraken zijn tussen werkgever en opdrachtgever (vaak een of meerdere gemeenten), over de tijd die je aan bepaalde handelingen mag besteden.
Een normering is een gemiddelde, gebaseerd op de werkelijke tijd die nodig is voor een route. Denk daarbij aan hoe lang het mag duren tot een kind in de bus zit, of hoe lang je er over mag doen om een rolstoel in de bus te zetten.
De eerste 2 weken van een nieuwe route houd je precies bij wanneer je vertrekt, de kinderen in de bus hebt, arriveert op school en je weer thuis bent. Deze gegevens kopieer je en lever je in bij de werkgever. Deze komt dan op korte termijn met een normeringsvoorstel. Na akkoord onderteken je dit voorstel allebei, en is de normering een feit.
De normering heeft invloed op je salaris, als er in de arbeidsovereenkomst een jaarurenregeling is opgenomen. De normering geeft aan hoeveel uren er worden betaald per dag. Omdat vooral in het schoolvervoer niet alle dagen van het jaar werk beschikbaar is, worden alle uren in een (school-)jaar bij elkaar opgeteld. Dit zijn de jaaruren, de basis voor het salaris. De werkgever kan je route ook nakijken via de BCT. Volgens de cao Taxivervoer is het niet toegestaan om de BCT te gebruiken bij het normeren van routes.
Zonder specifieke bepaling in je arbeidsovereenkomst heeft een normering geen invloed op het salaris. Een normale arbeidsovereenkomst geeft recht op salaris per uur, niet op basis van jaaruren. De normering zegt dan alleen iets over de opbrengst per rit voor de werkgever. Je bent niet verplicht om akkoord te gaan met een contract-wijziging of aanpassing van het salaris.