In de cao Taxi is de jaarurenregeling (JUR) en ‘normering rijtijden geregeld vervoer’ opgenomen. Twee regelingen die samen bepalen wat jij per maand verdient. We leggen beide regelingen uit zodat je weet waar jij als chauffeur recht op hebt. Wil jij je werkuren overzichtelijk bijhouden? Gebruik dan de urenverantwoording.
De regelingen zijn gemaakt voor chauffeurs die elke dag dezelfde routes en tijden rijden, maar toch elke maand een sterk wisselend aantal uren maken. Schoolchauffeurs hebben hier vaak mee te maken. Elke dag dezelfde ritten maar in de vakanties geen werk. Met de jaarurenregeling wordt elke maand een gemiddeld salaris uitbetaald die gebaseerd is op het aantal genormeerde uren die je dagelijks rijdt.
De regelingen zijn bedacht zodat je elke maand een vast salaris hebt. Ook in de vakanties dus. Je werkgever heeft voordeel, want er valt administratief werk weg. Door de normering hoeft hij niet elke dag alle rittenstaten in te voeren.
Met de regeling ‘normering rijtijden geregeld vervoer’ wordt bepaald hoeveel uren je in een jaar gaat werken. De volgende procedure is hiervoor afgesproken:
De JUR is een aanvulling op je arbeidsovereenkomst. Schoolchauffeurs werken +/- 40 weken per jaar en hebben 12 weken vrij tijdens de schoolvakanties. De cao geeft recht op 5 weken vakantie. Dat is onvoldoende om salaris op te bouwen voor de 12 weken die je vrij bent. De regeling loopt per 1 augustus van enig jaar. Alle werkuren van het geregeld vervoer in een jaar worden door 12 gedeeld en maandelijks uitbetaald. Meeruren binnen het genormeerd vervoer worden in januari uitbetaald. Meeruren buiten de normering worden per maand uitbetaald.
Elk jaar wordt bekeken hoeveel werk er is en onder hoeveel chauffeurs dat werk verdeeld moet worden. De laatste jaren is het werk flink afgenomen. Hierdoor staat het aantal contracturen van chauffeurs onder druk. De JUR en de normering regelingen zijn bedoeld om kleine veranderingen in het vervoer op te vangen.
In de praktijk zien we dat bij veel chauffeurs de arbeidsovereenkomst kleiner en soms zelfs gehalveerd wordt. Het gaat hier dus niet meer om kleine veranderingen. Als jou dit overkomt, dan heb je altijd de mogelijkheid om aan je werkgever ander werk te vragen. Als dit werk er is, moet je werkgever het ook aanbieden. Mogelijk is het werk op andere tijden dan wat je gewend bent, maar je behoudt dan in elk geval je contracturen.
Als uren inleveren de enige oplossing blijkt, let dan op; als je 5 uur of meer in de week verliest, heb je mogelijk recht op een WW-uitkering. Aan de cao-tafel wordt gewerkt aan een betere regeling. Tot die er is zullen wij het hiermee moeten doen.
Met je werkgever heb je afgesproken hoeveel uren je in het jaar gaat werken. Als je extra uren hebt gewerkt, door bijvoorbeeld extra gereden ritten en administratie, dan moet dit uitbetaald worden. Om ervoor te zorgen dat jouw rechten en je uren niet verdwijnen, moet je alles goed bijhouden.
Wil jij je werkuren overzichtelijk bijhouden? Gebruik dan de urenverantwoording. Controleer regelmatig je uren door je eigen overzicht met dat van de werkgever te vergelijken. Zijn er verschillen en je kunt dit niet oplossen met je werkgever? Neem contact op met FNV Taxi.