Juridische bijstand: Inklimmers brengen zichzelf én chauffeurs in gevaar

Dirk Duwel weet precies hoe een onderzoek door de Engelse politie verloopt wanneer er ‘’inklimmers’’ in een vrachtauto worden aangetroffen. De zaakwaarnemer voor VNB in het Verenigd Koninkrijk waarschuwt: 'It is better to be careful than sorry.'

In de hoop op een beter leven proberen mensen vanaf het Europese vasteland de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk te maken. Dat deze oversteek enorme risico’s met zich meebrengt, bleek opnieuw uit de tragische gebeurtenissen van afgelopen oktober waarbij 39 mensen in het Engelse Grays de dood vonden in een vrachtwagen. 

Ondanks de enorme risico’s wordt toch regelmatig melding gemaakt van ‘’inklimmers’’, mensen die proberen het Verenigd Koninkrijk te bereiken door in vrachtwagens te klimmen. Niet alleen de veiligheid van de ‘’inklimmers’’ komt hierdoor in gevaar, ook de veiligheid van chauffeurs. Ongewild kun je in een situatie komen die ook grote gevolgen voor jou heeft. 

Helaas is de verwachting dat na de Brexit het aantal ‘’inklimmers’’ fors zal stijgen. Natuurlijk is het van het grootste belang dat je jouw vrachtwagen zo goed mogelijk controleert nadat je hebt stilgestaan. Kies waar mogelijk voor een beveiligde parkeerplaats. Al is dit helaas ook geen garantie dat je als chauffeur niet in een dergelijke situatie terechtkomt. 

Dirk Duwel, zaakwaarnemer voor VNB in het Verenigd Koninkrijk, legt uit hoe het onderzoek door de Engelse politie verloopt wanneer er ‘’inklimmers’’ in een vrachtauto worden aangetroffen:

‘Op het moment dat een verdachte wordt aangehouden, zal deze worden ondervraagd door de agenten die hem hebben staande gehouden. Zij zullen de verdachte direct daarna overdragen aan gespecialiseerde opsporingsambtenaren voor een formeel verhoor. Van hen moet de verdachte ook de cautie krijgen.'

Cautie

'De cautie houdt verschillende waarschuwingen in: ten eerste dat het formele verhoor wordt opgenomen, ten tweede dat iedere verdachte tijdens het verhoor het recht heeft op een advocaat, een solicitor

Van dit laatste recht zou iedere verdachte moeten gebruikmaken. Houd er wel rekening mee dat toegewezen solicitors niet altijd overlopen van ervaring, zeker niet met zaken in het beroepsgoederenvervoer over de weg. Onder de cautie heeft een verdachte ook het recht te zwijgen, verdachten zijn niet verplicht de vragen tijdens het verhoor te beantwoorden.' 

Twee opties

'Vanaf dat moment zijn er twee opties: 

  1. De verdachte beantwoordt de vragen niet inhoudelijk maar alleen met ‘’geen commentaar’’. 
  2. De verdachte doet naar waarheid verslag van alles wat er is gebeurd tussen het begin van de rit en het moment dat hij is staande gehouden. 

Wanneer een verdachte voor de eerste optie gaat, zal hij hoogstwaarschijnlijk worden gearresteerd en in voorlopige hechtenis genomen. Een verdachte heeft altijd de gelegenheid op een later moment alsnog te verklaren over de gebeurtenissen van de dag en over eventuele overige zaken die de Engelse justitie hem verwijt. Het risico is wel altijd dat het zwijgen van een verdachte in eerste instantie wordt opgevat als een teken van schuld.

Kiest een verdachte voor de tweede optie dan moet hij zich ervan verzekeren dat alles wat hij verklaart, ook daadwerkelijk klopt. De kleinste vergissing of onduidelijkheid kan tegen je worden gebruikt gedurende een procedure. 
In beide gevallen zal de verdachte na het eerste verhoor worden overgebracht naar een politiebureau voor een periode van ten minste 48 uren.

Gedurende deze 48 uur zullen alle details van de verklaring worden gecontroleerd. Ook wordt contact opgenomen met de politie in de woonplaats van de verdachte voor een huiszoeking en een doorzoeking van andere plaatsen die met hem in verband kunnen worden gebracht.

De uitkomsten van deze onderzoeken worden gedeeld met de Engelse opsporingsambtenaren. Pas op een later moment krijgt een verdachte de gelegenheid zelf te verklaren over de uitkomsten van een huiszoeking.'

Onderzoek

'De vrachtwagen zal door de opsporingsambtenaren worden ingevorderd voor onderzoek. Dit onderzoek is grondig; het is niet ongebruikelijk dat de vrachtwagen uit elkaar wordt gehaald. Ook zal de tachograaf worden uitgelezen en geanalyseerd zodat alle locaties van de afgelopen drie maanden bekend zijn. Ook de boordcomputer en navigatiesystemen zijn onderwerp van onderzoek, dit allemaal om vast te stellen waar de verdachte precies is geweest.

Heeft een verdachte tijdens de verklaring aangegeven dat hij in Veurne is gestopt om te tanken, maar blijkt uit de boordcomputer dat het Ardingkerke was? Dan kan dit worden gebruikt om de jury tijdens het proces ervan te overtuigen dat de verdachte niet de waarheid spreekt.' 

Telefoongegevens

'Ook worden de gegevens van alle aangetroffen telefoons nagetrokken, zowel in het voertuig als in de woning. Alle contacten en ontvangen berichten zullen moeten worden verantwoord. Ook verwijderde berichten worden opgevraagd via de telefoonmaatschappij. Zolang er geen gesprekken met ongeregistreerde telefoons zijn, hoef je hiervoor niet te vrezen. Ongeregistreerde nummers zullen echter speciale aandacht krijgen, vooral wanneer er gesprekken zijn geweest met andere ongeregistreerde nummers. 

De kans dat je als verdachte wordt vrijgelaten in afwachting van een proces, is momenteel erg klein. Dit komt onder meer omdat Nederland geen Nederlandse staatburgers uitlevert aan het Verenigd Koninkrijk.'

Solicitor en barrister

'Gedurende de periode tot aan het proces zal een toegewezen solicitor een verdachte alleen bezoeken wanneer het per se nodig is. Solicitors ontvangen namelijk geen vergoeding voor dit soort bezoeken. Het kan tot zes maanden duren voordat een solicitor de benodigde informatie voor jouw verdediging ontvangt. Pas na ontvangst van deze documenten wordt jouw zaak overgedragen aan een andere advocaat, een barrister. De barrister heeft de bevoegdheid in een rechtszaak op te treden. 

Waar in het verleden vaak getuige-deskundigen konden worden opgeroepen om informatie en uitleg te geven over aspecten van een zaak waarin advocaten minder thuis zijn, bijvoorbeeld zaken heel specifiek voor het beroepsgoederenvervoer, is dat om financiële redenen bijna niet meer mogelijk. In dit soort gevallen is dat zeer nadelig.'

Wees voorzichtig!

'Zoals je ziet is een onderzoek zeer ingrijpend. Niemand weet hoe de situatie er na de Brexit uit ziet. Ik kan iedere chauffeur alleen op het hart drukken voorzichtig te zijn. Is er iets dat je niet vertrouwt, breng dan zo snel mogelijk jouw planning op de hoogte en indien nodig de autoriteiten. It is better to be careful than sorry.

 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.