Een cao komt niet zomaar tot stand. Er gaat een lang traject aan vooraf. Welke stappen zetten we, met wie, en op welk moment?
Welke afspraken moeten we volgens jou maken in de nieuwe cao? In deze fase verzamelen we input van zoveel mogelijk werknemers in de transport- en logistieksector.
De cao-onderhandelingen beginnen met het sturen van de voorstellenbrief aan de werkgevers. Hierin staan onze voorstellen voor de nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer. De voorstellenbrief stellen we samen met de cao-commissie (kaderleden FNV Transport & Logistiek). We gebruiken hiervoor de uitkomsten van de enquête onder werknemers in de sector.
Er komen meerdere onderhandelingsrondes met de werkgevers om tot een nieuwe cao te komen. FNV-bestuurders Linda Slagter en Menno Janssen onderhandelen namens de FNV-leden over de cao Beroepsgoederenvervoer. Zij worden bijgestaan door de cao-commissie.
De huidige cao Beroepsgoederenvervoer loopt af op 31 december 2025.
Als de meerderheid van de leden akkoord gaat met het resultaat, kunnen we de cao afsluiten. Daarna schrijven we de definitieve cao-tekst en wordt deze gepubliceerd. Vervolgens vragen we de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de cao algemeen verbindend (AVV) te verklaren. Dit betekent dat de cao geldt voor alle bedrijven en werknemers in de sector.
Tijdens de looptijd van de cao controleren we of de gemaakte afspraken worden nageleefd. Gebeurt dit niet, dan trekken we aan de bel. Het is belangrijk dat jij als werknemer in de transport- en logistieksector het aan ons meldt als de cao niet wordt nageleefd. Neem hiervoor contact op met Stichting VNB (opgericht door FNV Transport & Logistiek). Alle werknemers in de sector kunnen gebruikmaken van de diensten van VNB.