De internationale werkgeversvereniging in het vervoer (IRU) heeft in Brussel een lobbytraject ingezet om de huidige 12-dagenregeling te veranderen. Natuurlijk niet in het voordeel van de werknemers. FNV Toer heeft inmiddels hier tegen geprotesteerd in Brussel.
Volgens de IRU moet de nieuwe 12-dagenregeling er als volgt uit gaan zien:
Voorbeeld: je komt donderdagavond om 20.00 uur op de garage dan moet je er 45 uur bij optellen en dan mag je zaterdag vanaf 17.00 uur weer aan het werk.
Door de nieuwe regeling 12 dagen van 6 dagen 10 uur rust en 6 dagen 9 uur rust, worden werknemers volledig gesloopt. FNV Toer heeft hier inmiddels fel tegen geprotesteerd in Brussel. We hebben heel sterk de nadruk gelegd op de gezondheid van de chauffeur en de veiligheid van hem/haar en de passagiers.
De uiteindelijke beslissing wordt door het Parlement genomen rond eind 2016 / begin 2017.
De rij- en rusttijden voor beroepschauffeurs, vastgelegd in de Europese Verordening nr. 561/2006, gelden voor zowel vrachtwagenchauffeurs als touringcarchauffeurs. In deze verordening staat onder andere dat ieder chauffeur na maximaal 6 x 24 uur na afloop van een wekelijkse rust weer een nieuwe wekelijkse rust moet genieten.
Voorbeeld: Een chauffeur begint op maandagmorgen 06:00 uur te werken nadat hij of zij een wekelijkse rust heeft genoten. Uiterlijk op zondagmorgen 06:00 uur moet dan de volgende wekelijkse rust beginnen. Een wekelijkse rust moet minimaal 45 uur duren, maar mag onder voorwaarden één keer per twee weken worden verkort tot minimaal 24 uur.
In de reisbranche worden echter busreizen aangeboden die langer duren dan zes dagen. Deze reizen worden uitgevoerd door één chauffeur die alle dagen met zijn passagiers op pad gaat. Door de Verordening 561/2006 was het niet meer mogelijk om dergelijk reizen uit te voeren zonder een extra chauffeur of bus in te huren: De eigen chauffeur moest immers na zes dagen een wekelijkse rust genieten en kon de passagiers niet vervoeren. Om de touringcarsector tegemoet te komen is daarom de 12-dagenregeling ingevoerd.
De 12-dagenregeling is vastgelegd in artikel 29 van de Europese Verordening 1073/2009. De 12-dagenregeling houdt in: De wekelijkse rust mag worden verschoven tot maximaal 12 x 24 uur na de voorafgaande wekelijkse rust. Hierdoor is het mogelijk om reizen uit te voeren waarbij de chauffeur tot maximaal 12 dagen achtereen elke dag werkt, zonder een vrije dag te genieten. Hieraan zijn echter wel strikte voorwaarden gebonden.
Bij een meerdaagse reis die langer duurt dan 12 dagen geldt dat je er niet aan ontkomt dat de chauffeur tijdens de reis rustdagen geniet. Vaak wordt ervoor gekozen om dan de standaardregeling toe te passen. Maar ook bij 12-daagse reizen wordt er vaak voor gekozen om geen gebruik te maken van de 12-dagenregeling. De chauffeur heeft dan de zesde of zevende dag een vrije dag. Het voordeel hiervan is dat de chauffeur bij thuiskomst aan twee dagen rust genoeg heeft en kan vertrekken voor de volgende reis.