Leden van FNV Spoor, die mentormachinist zijn, benaderden ons met het zorgwekkende signaal dat de zichtlijn vanuit de bijrijdersstoel in de teststellen SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) volstrekt onvoldoende is.
Vanuit de positie van de bijrijdersstoel in de teststellen hebben de mentormachinisten, maar uiteraard ook de examinatoren en begeleiders, geen zicht op de rijweg en de seingeving. Het zicht wordt namelijk volledig beperkt door de linkse A-stijl en de lage plaatsing van de bijrijdersstoel.
Begin februari 2023 heeft FNV Spoor de directeur NS Service & Operatie (S&O) verzocht om de bijrijdersstoel van de Sprinter Nieuw Generatie (SNG) op een andere plek te plaatsen. NS liet ons daarop schriftelijk weten dat zij van mening zijn dat de (aangepaste) positie van deze bijrijdersstoel na het doorlopen van een uitermate zorgvuldig proces en in samenspraak van de gebruikersvertegenwoordiging is bepaald. Dat staat dus haaks op de meldingen die wij van onze leden ontvingen.
Omdat het om de veiligheid en ook werkplezier van onze leden gaat, hebben we daarop dus een enquête onder de gebruikers (mentoren en examinatoren) uitgezet. Ruim 200 machinisten hebben de enquête ingevuld. En al verbazen de uitkomsten ons niet, zijn deze wel schrikbarend.
Enkele highlights:
Je vindt hier de volledige uitslag van onze enquête en ook diverse quotes die de respondenten hebben ingevuld. Een paar uitspraken komen bij herhaling terug:
Wij gaan de directie S&O uitnodigen voor een gesprek, waarbij we het rapport bespreken. Onze inzet is duidelijk: de STIT is geen alternatief voor een slecht geplaatste bijrijdersstoel. Wij gaan de directie proberen te overtuigen dat de bijrijdersstoel zoals in de Flirt, met zwenk-zwaaimechanisme dat automatisch wegdraait als je opstaat, te positioneren. Uiteraard worden wij tijdens dat overleg ondersteunt door diverse FNV Spoor kaderleden die zelf mentor machinist en/of examinator zijn