De hoofdconducteur (HC) heeft als taak om de trein veilig te laten vertrekken, reizigers te informeren en vervoersbewijzen te controleren. De HC moet ook de orde handhaven en zorgen voor rust en veiligheid in de trein. Ook daarom is de HC op dit moment ook een Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). Maar is dit nog wel nodig?
Wat vinden BOA-HC's eigenlijk zelf van hun BOA-bevoegdheid? FNV Spoor vroeg het hun in de "Boa, lust of last" enquête. Het onderwerp houdt de gemoederen blijkbaar nogal bezig want ruim 700 HC's hebben de enquête ingevuld. De resultaten waren overweldigend: meer dan 70% van de deelnemers vindt de BOA-bevoegdheid voor HC's overbodig. Sterker nog, de meerderheid (60%) denkt dat gebruik maken van de BOA-bevoegdheid juist kan leiden tot meer agressie op het spoor. Een duidelijk signaal vanaf de werkvloer.
Op basis van de resultaten van de enquête heeft FNV Spoor 4 aanbevelingen opgesteld die een goede vervanging van het huidige BOA-systeem vormen.
Hoe ziet FNV Spoor de rol van de HC zonder BOA-bevoegdheid? Wij denken dat de HC zonder BOA-bevoegdheid zich volledig kan richten op zijn primaire taak: service verlenen. De HC zorgt voor een veilige en prettige reis van de klant. Dit doet hij onder meer door toe te zien op de veiligheid van de klant bij het in- en uitstappen en het zorgdragen voor een veilig vertrekproces.
Daarnaast ontzorgt de HC klanten met problemen, zoals bijvoorbeeld een niet werkend OVCP product. Hij geeft gevraagd en ongevraagd informatie aan de reizigers en is hun steun en toeverlaat bij calamiteiten.
Kortom, de HC zonder BOA-bevoegdheid is een klant- en servicegerichte gastheer/vrouw.