Stations (Retail + Vastgoed) worden mogelijk overgeheveld naar ProRail of (minder waarschijnlijk) verkocht aan projectontwikkelaars (VVD-standpunt). De opbrengsten uit de vastgoedontwikkeling en exploitatie van stations zijn in 2017 met € 18 miljoen gestegen tot € 562 miljoen. Dit betreft hogere huuropbrengsten en een stijging van de winkelomzet. De positieve economische ontwikkeling heeft hieraan bijgedragen, evenals de renovatie en vernieuwing van stations als Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. Als NS deze goede inkomsten verliest, is er voor de enige aandeelhouder (de staat) nog weinig reden om de rest van NS maximaal op het spoor te houden. De kans is dan reëel dat er steeds meer openbaar wordt aanbesteed.
Overgang van ProRail naar een zelfstandig bestuursorgaan.
Open Acces. Dit betekent dat spoorwegvervoerders zonder concessie vrij toegang voor het vervoeren van personen op het spoor moeten krijgen op momenten en trajecten die hun goed uitkomen. Dus zonder dienstregeling.
De hogesnelheidslijn (HSL) wordt mogelijk van het hoofdrailnet afgescheiden en openbaar aanbesteed.
Meer sprinterdiensten van het hoofdrailnet worden mogelijk openbaar aanbesteed.
Middellange termijn evaluatie (midterm review), met als gevolg dat in 2025 mogelijk het hoofdrailnet openbaar wordt aanbesteed.
Concurrenten werken met minder personeel en lagere arbeidsvoorwaarden voor hetzelfde werk.
De functie hoofdconducteur wordt bedreigd.
Robotisering bedreigt de functie-inhoud van machinisten.
De walorganisatie wordt bedreigd.
Als door doorgeschoten marktwerking directe functies (deels) verdwijnen, zullen ook veel indirecte functies binnen NS verdwijnen.