Veelgestelde vragen reorganisatie NEP

Lees hier de veelgestelde vragen rondom de reorganisatie van NEP Broadcast Services.

Veelgestelde vragen

Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: Reorganisatie? Wat betekent dit voor jou?

Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: Rechten van de or.

Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: Sociaal plan bij een reorganisatie.

Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: Ontslag door reorganisatie.

Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: Herplaatsing bij reorganisatie.

Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: Wat is een vaststellingsovereenkomst?

Leden van de FNV stemmen over de inhoud van het sociaal plan. Het sociaal plan is aan alle FNV- leden toegezonden in een nieuwsbrief op 6 april via het e-mailadres dat jij hebt doorgegeven aan de FNV. Werknemers in dienst van NEP kunnen ook stemmen, maar die stem telt niet mee bij de telling van stemmen.

De onderhandelaars van de FNV hebben heel intensief onderhandeld met de werkgever NEP. In het licht van de reorganisatie zijn we tevreden over het resultaat. Zonder sociaal plan zou je bij ontslag alleen recht hebben op de wettelijke transitievergoeding.

Als de meerderheid van de leden voor het sociaal plan voor stemt, dan informeert de FNV de werkgever dat de FNV het sociaal plan kan tekenen.

Als de meerderheid van de leden tegen het sociaal plan tegen stemt, dan informeert de FNV de werkgever dat de FNV het sociaal plan niet tekent.

In het sociaal plan staan afspraken over o.a.:

• een verhoging van de wettelijke transitievergoeding, namelijk keer 1,5 (dit heet in het sociaal plan de beëindigingsvergoeding).
  • vergoeding voor juridisch advies (max 600 euro)
  • financieel advies voor medewerkers ouder dan 55 jaar
  • outplacementregeling, zodat als je wordt ontslagen je begeleidt wordt om ander werk te zoeken.
  • plaatsmakersregeling, iedere werknemer die plaats wil maken voor een boventallige collega kan hiervoor een verzoek indienen bij werkgever. Dat kan alleen als je hiermee plaatsmaakt voor een boventallige werknemer. Als de werkgever jouw verzoek honoreert, dan krijg je 1 x de transitievergoeding. Als we dit niet hadden afgesproken, zou je niets ontvangen als je ontslag neemt.

Als je wordt ontslagen bij een bedrijf en er is geen sociaal plan, dan heb je als werknemer alleen recht op de transitievergoeding. Een sociaal plan is een afspraak tussen de FNV en de werkgever om meer af te spreken voor werknemers die te maken krijgen met ontslag. Een werkgever is niet verplicht om een sociaal plan af te spreken.

In het sociaal plan is nu afgesproken dat je dan alleen recht op de wettelijke transitievergoeding.

Nadat je een VSO hebt ontvangen dan heb je 7 dagen de tijd om akkoord te gaan (of niet).

Veel medewerkers willen graag veel eerder duidelijkheid over hoe de reorganisatie eruit komt te zien en welke afdelingen, functies of personen geraakt worden. Het is aan NEP wanneer ze willen communiceren. Zowel de FNV als de ondernemingsraad hebben dit veelvuldig gehoord. Dit signaal wordt aan de directie doorgeven.

Als je de VSO ontvangt, dan kan je die voorleggen aan een jurist, ook die van de FNV. De jurist van de FNV zal eerst toetsen of de afspiegeling door NEP juist is toegepast. Ook zal de jurist de volledige VSO toetsen op onjuistheden!

Als je boventallig bent en de VSO niet tekent dan heb je géén recht op de financiële voorzieningen uit het sociaal plan. De werkgever zal dan ontslag aanvragen bij het UWV. Als het UWV vaststelt dat de werkgever juist heeft gehandeld kan hij tot ontslag overgaan. Je ontvang dan alleen de transitievergoeding en verder niets! Wel ben je in de gelegenheid om verweer te voeren.

Heb je een vraag die hier niet tussen staat? Neem dan contact op met andree.ruiters@fnv.nl of mohamed.gafki@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.