Vragen en antwoorden

We kunnen ons voorstellen dat je een vraag hebt over het actievoeren bij de ING. Wat jouw rechten en plichten bijvoorbeeld zijn als je meedoet. Of hoe staken precies werkt. De belangrijkste vragen en antwoorden hebben we voor je opgeschreven. Je vindt ze hier!

Vooropgesteld: we willen eigenlijk helemaal niet staken. Staken is immers nooit een doel. Wat we willen is een eerlijke en toekomstbestendige cao. De directie van ING blijft echter volharden in een forse verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Door deze kille opstelling van ING worden wij tot actie gedwongen. We accepteren niet dat onze koopkracht met meer dan 10% daalt terwijl de uitkeringen aan de aandeelhouder alleen maar toenemen. We willen een toekomstbestendige cao met afspraken waarmee collega’s nu en in de toekomst perspectief hebben op een redelijke (inschalige) loongroei en waarmee we kunnen meedelen in het succes van ING. Kortom een cao waaruit blijkt dat ING haar medewerkers waardeert en eerlijk beloont.

Ja, de vakbonden hebben ING aan de onderhandeltafel geprobeerd ervan te overtuigen dat het openingsbod van ING te mager is. Dit is onderbouwd met 1300 persoonlijke verhalen uit het witboek, met 6766 handtekeningen van werknemers op de petitie, een brief naar de Raad van Commissarissen en verschillende ludieke acties voor de deuren van de ING. Dit heeft tot kleine successen geleid maar onvoldoende om de gevolgen van koopkrachtverlies van de medewerkers op te vangen.

Dit is geen reden om nu de aandeelhouder te spekken ten kostte van onze eigen koopkracht. Let wel: deze cao-onderhandelingen gaan tussen alle werknemers en de aandeelhouder, niet tussen medewerkers bij ING en medewerkers in andere sectoren. Integendeel, medewerkers bij andere bedrijven hebben er juist belang bij dat ook bij ING een goede cao wordt afgesloten. Hoe meer goede cao’s medewerkers weten te sluiten in allerlei sectoren hoe sterker de onderhandelingspositie voor werknemers die nog een cao moeten afsluiten. Het is uiteraard je goed recht om te vinden dat je genoeg verdient en dat je graag wat koopkracht inlevert. Realiseer je alleen wel dat dit niet in het belang is van je collega’s die lager betaald worden of werknemers in andere sectoren die minder verdienen. Wat niet naar jouw salaris gaat, gaat naar de aandeelhouder. Mocht je zelf bereid zijn koopkracht in te leveren, overweeg dan om je collega’s te steunen in hun strijd voor een betere cao en vervolgens dat deel van je salaris dat je kunt missen aan een goed doel te schenken.

In een collectieve arbeidsovereenkomst worden afspraken gemaakt die inkomen en/of verzorging van het collectief garanderen. En collectieve loonsverhoging is één van de meest fundamentele afspraken hierin en biedt iedereen financiële zekerheid voor nu en in de toekomst. Discretionaire bevoegdheid is geen recht, dat wil zeggen dat niet iedereen er aanspraak op kan maken. Dit kan er vervolgens toe leiden dat de kwetsbaren zonder eigen toedoen nóg kwetsbaarder worden. Ook kan het zorgen voor scheefgroei waardoor de kloof tussen werknemers groter wordt.

Dit is moeilijk te zeggen omdat ING geen openheid wil geven over die zogenaamde benchmark. Het is daardoor volstrekt onduidelijk waarmee en hoe ING ons vergelijkt. Daarbij, wie bepaalt wat de benchmark is? Hoe dan ook, kunnen we wel stellen dat het streven van ING om evenveel te betalen als ‘de benchmark’ een vreemde doelstelling. is. Met middelmatige beloning krijg je uiteindelijk ook middelmatig personeel en een middelmatig bedrijf. Is dat wat het bestuur wil?

Let op! In tegenstelling tot de berichten op ING Today hoef je ING NIET te laten weten dat je gaat staken. Ook hoef je geen verlof op te nemen. Als je leidinggevende je vraagt of je gaat staken/gestaakt hebt, hoef je daar geen antwoord op te geven.

Je moet je wel registreren als staker bij je vakbond op de dag van de staking. De reden hiervoor is dat jouw vakbond je dan een stakingsuitkering kan uitkeren, indien nodig. De vakbonden delen deze informatie niet verder met ING.

Hoe werkt staken?

De essentie is simpel. We spreken samen af dat we op een bepaald moment het werk neerleggen en vervolgens doen we dat ook. Je klapt je laptop dicht en neemt je telefoon niet op. That’s it. Als we dat met zijn allen doen, krijgt het ING-bestuur en ook de aandeelhouder snel genoeg door dat ING zonder werknemers weinig waard is. Meer informatie over staken vind je op deze pagina: Meer informatie over staken vind je op deze pagina: Staken - wat houdt het in.

De cao-onderhandeling worden namens het personeel gevoerd door de vakbonden. De vakbonden hebben op basis van de gesprekken met ING geconcludeerd dat zij er aan de onderhandelingstafel niet uitkomen en dat er acties nodig zijn om het ING-bestuur duidelijk te maken dat de medewerkers een beter bod eisen. De vakbonden hebben vervolgens hun leden geraadpleegd met de vraag of de leden het ermee eens zijn dat er actiegevoerd gaat worden. De leden hebben hier in overgrote meerderheid mee ingestemd. Om te zorgen dat staking rechtmatig is, moet de vakbond de werkgever vervolgens nog een ultimatum stellen en dus een pakket met eisen op tafel leggen. De werkgever heeft zo een laatste kans eventuele stakingen af te wenden door tegemoet te komen aan de eisen. Gaat de werkgever niet op de eisen in, dan kan de vakbond een staking uitroepen. Alle medewerkers hebben het recht zich hier vervolgens bij aan te sluiten en het werk neer te leggen. Dit is een mensenrecht en is vastgelegd in het handvest van de grondrechten in de Europese Unie. Meer informatie over staken vind je op deze pagina: Staken

Het precieze programma is verschillend per stakingsdag. De vakbonden zullen je hier per actiedag over informeren via e-mail. Ook kun je updates volgen via Yammer of deze actiewebsite.

Wat wel altijd geldt, is dat je aan het begin van de stakingsdag naar de actielocatie komt om je als staker in te schrijven. Dat geldt ook als de staking valt op een dag waarop je normaal gesproken thuis werkt.

Een staking is een moment om je stem te laten horen. Voel je vrij om borden of spandoeken mee te nemen. En een staking is ook een kans om te praten met je collega’s en ervaringen te delen.

Doordat de staking wordt georganiseerd door de vakbonden ben jij als vakbondslid beschermt tegen eventuele nadelige gevolgen. Mocht ING vinden dat de staking onrechtmatig is en dat ING hierdoor schade ondervindt, dan ben jij niet als individuele medewerker aansprakelijk, maar de vakbond. Wél kan ING eventueel ervoor kiezen om je loon in te houden over de tijd die je staakt. Het is niet gezegd dat ING dit ook werkelijk doet, maar de werkgever mag dit wel doen. Leden van de vakbond krijgen in dat geval een tegemoetkoming vanuit het stakingsfonds (maar dit dekt niet het hele loonverlies). Hier vind je meer informatie over de Stakingsuitkering

In de huidige tijd waarin veel processen geautomatiseerd zijn, klopt het dat de bank grotendeels kan doordraaien, ook als een aanzienlijk deel van het personeel staakt. Toch is staken ook tegenwoordig nog steeds zeer effectief. De eerste stakingsdag raakt de bank allicht niet direct hard, maar wanneer acties herhaald worden en voortduren wordt het ook voor ING ingewikkeld haar ambities waar te blijven maken. Werkgevers kiezen vaak - zodra blijkt dat de (aangekondigde) stakingen brede steun genieten onder het personeel – eieren voor hun geld en komen met een beter aanbod. Staken is overigens meer dan alleen ‘het werk neerleggen’. Zo kunnen medewerkers ook via media druk uitoefenen door het redelijke verhaal van de medewerkers naar buiten te brengen. De hoop is ook nog steeds dat staken helemaal niet nodig is.

Nee. Zeker niet. Het belangrijkste is dat we met zoveel mogelijk collega’s het werk (tijdelijk) neerleggen en daarmee een niet mis te verstaan signaal geven aan het ING-bestuur. Het feit dat gezamenlijk het werk wordt neergelegd, is daarvoor voldoende. Je hoeft dus alleen maar je laptop dicht te klappen en je telefoon niet op te nemen. Uiteraard kan het wel leuk zijn als we samen initiatieven ontplooien tijdens de staking. Dit helpt om de stakingsactie kracht bij te zetten. Gezamenlijk een dag helpen bij een goed doel? Een tafelvoetbaltoernooi met collega’s? Zo maak je naar de buitenwereld visueel dat de acties breed gedragen worden en diepgevoeld zijn. Heb je daarvoor leuke ideeën? Dan horen we die graag!

Dat is moeilijk precies te zeggen. Dit hangt onder andere af van de actiebereidheid onder alle collega’s. De vakbonden overleggen in ieder geval vooraf met ING welke kritische processen eventueel uitgezonden moeten worden in verband met disproportionele schade voor o.a. klanten. Maar let wel; hierin heeft de ING de sleutel in de hand. Zij zijn nu aan zet en kunnen door tegemoet te komen aan onze eisen voorkomen dat klanten of derden er last van hebben.

De vakbonden hebben met ING afspraken gemaakt welke diensten absoluut door moeten gaan tijdens een staking. Voor deze diensten zijn minimale bezettingen vastgesteld. Word jij opgeroepen door jouw lead om te werken, meld dit dan bij de vakbondsbestuurders. Wij zullen dan checken of jouw werk is bestempeld als “absoluut noodzakelijk”.

Vooropgesteld: zelfs als dit waar is, dan nog is het meedoen aan de staking belangrijk en waardevol. Hoe meer collega’s deelnemen hoe meer we ons door elkaar gesteund voelen en hoe sterker en sneller de boodschap naar het ING-bestuur. Echter, een leidinggevende mag niet verwachten dat werk dat blijft liggen later alsnog wordt ingehaald. Uiteraard kan een leidinggevende vragen dat je bepaalde zaken alsnog afrondt, maar dan gaat dit wel ten koste van ander werk. Laat je leidinggevende vooral aangeven wat prioriteit heeft, maar idealiter voorkomen we dat we de gestaakte tijd op een ander moment weer inhalen. Ook is hoge werkdruk sowieso een probleem. Nu niets doen betekent dat dit een sluimerend probleem blijft in de toekomst.

Een uitgebreid antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: Staken - FNV.

Het formele antwoord is dat deelnemen aan een staking een mensenrecht is. ING mag je op geen enkele manier bestraffen hiervoor. Het is echter begrijpelijk jij je zorgen maakt en dat het mogelijk in je nadeel kan werken, bijvoorbeeld bij een toekomstige promotie. De praktijk leert echter dat er weinig reden is voor angst. Vooropgesteld, staken doen we samen en samen staan we sterk. Daarnaast leert onze ervaring dat veel leidinggevenden de strijd voor een betere cao ook een warm hart toedragen. Realiseer je dat leidinggevenden nog meer dan gewone medewerkers belang hebben bij een goede cao. Niet alleen vallen zij zelf ook onder de cao, maar ook zij worden geconfronteerd met de consequenties van een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden bij het werven en vasthouden van goed personeel. Wij horen van steeds meer leidinggevenden dat de verslechteringen het steeds lastiger maakt om goede mensen aan te trekken en te behouden.

Het is belangrijk om dit altijd te melden bij je vakbond of één van de vakbondsbestuurders. Dit valt namelijk onder intimidatie. De bonden kunnen ING hierop aanspreken zonder dat jij hier tussen hoeft te zitten.

Als je leidinggevende je vraagt om niet te staken, neem dan contact op met de vakbonden. Dit kan via: codeoranjevakbonden@gmail.com, zodat wij kunnen controleren of de afdeling en de aantallen overeenkomen met de afspraken die wij met ING hebben gemaakt.

Ja, je kunt als niet-vakbondslid ook meestaken. Maar alleen vakbondsleden hebben recht op een stakingsuitkering. Dat is een financiële vergoeding uit de stakingskas als je werkgever je loon niet doorbetaalt. Meer informatie over de stakingsuitkering vind je op : deze pagina

Je kunt je idee mailen aan de vakbondsbestuurders. Duygu Akcay, Job Marskamp en Inge de Vries

NEE! We mogen systemen of diensten niet saboteren. Volg daarom de instructies van de vakbonden goed op.

Voor individuele vragen kun je terecht bij de individuele dienstverlening van de vakbonden. Voor collectieve vragen kun je altijd terecht bij één van de vakbondsbestuurders of bij de kaderleden. De bestuurders zijn: Duygu Akcay, Job Marskamp en Inge de Vries Je kunt ook via de cao-panel op de ING Yammer pagina kijken of de antwoorden daar misschien al staan.

Je kunt altijd lid worden van een vakbond. Want hoe meer leden, hoe sterker we staan. En als je lid wordt voordat je gaat staken, kan je ook een stakingsuitkering krijgen.

Je manager mag dit vragen, maar je hoeft geen antwoord te geven op deze vraag.

Als je collega’s staken, dan blijft hun werk liggen. Dat is de bedoeling van een staking. Medewerkers hebben het recht om te staken. Dat is geregeld in artikel 6 lid 4 van het Europees Sociaal Handvest. Het is van belang dat stakingsacties niet kunnen worden gebroken door het inzetten van andere werknemers.

Werkgevers kunnen niet-stakers niet verplichten om het werk te verrichten dat normaal gesproken door een staker wordt verricht. Je hebt het recht om dit besmette werk te weigeren. Dat wordt niet gezien als werkweigering. Je mag hier ook niet voor ontslagen worden. Ook overwerk mag je dus weigeren. Meer informatie vind je hier

Ja, met de ABU is afgesproken dat uitzendkrachten mogen meestaken. De bonden vinden dat dit altijd moet kunnen bij acties/staking. Als de uitzendkracht zich meldt als staker en lid is van de vakbond, heeft deze doorgaans ook aanspraak op een stakingsuitkering bij de vakbond.

Nee, ING mag geen extra uitzendkrachten inhuren om stakers te vervangen. Dit noemen we het onderkruipersverbod. Een uitzendkracht kan wel zijn eigen werk verrichten, dat geldt ook voor zzp'ers en andere ingehuurde (buitenlandse) krachten.

Je kunt je aan het begin van de stakingsdag inschrijven op de actielocatie. Alleen leden van FNV Finance, CNV Vakmensen en De Unie kunnen zich inschrijven als staker. Ook als de staking op je normale thuiswerkdag valt, roepen we je op om alsnog (even) naar de actielocatie te komen om je in te schrijven. De vakbonden houden het aantal stakers bij voor hun eigen administratie en het eventueel uitbetalen van een stakingsuitkering; de bonden gaan niet aan ING doorgeven wie er gestaakt heeft.

Ben je nog geen lid? Dan is het NU tijd om lid te worden van: FNV Finance,  CNV Vakmensen, of De Unie. Dit kan ook op de ochtend van inschrijving bij een van de vakorganisaties. Uiteraard kun je ook als niet-lid meedoen aan de staking. Je hoeft je dan niet in te schrijven, maar kunt ook geen aanspraak maken op een stakingsuitkering. Let op! Je hoeft ING NIET te laten weten dat je gaat staken en je hoeft ook geen verlof op te nemen zoals ING vraagt. Als je leidinggevende je vraagt of je gaat staken/gestaakt hebt, hoef je daar geen antwoord op te geven.

Om de stakingen zo effectief mogelijk te laten zijn, is het noodzakelijk dat we stakingen pas kort van tevoren aankondigen. Officieel mag een staking tot 6 uur van tevoren aangezegd worden. Houd je mail, Yammer en deze website dus goed in de gaten. Zodra je een oproep voor jouw locatie ontvangt, vragen we je om op de aangewezen dag ook daadwerkelijk je werk neer te leggen. Ook als je die dag een belangrijke afspraak, team-dag of training hebt. We begrijpen dat dit soms onhandig kan zijn. Maar alleen door je werk echt neer te leggen, kunnen wij de ING-directie laten zien hoe cruciaal de werknemers zijn voor het succes van ING.

Ook als jouw locatie nog niet aan de beurt is om te gaan staken, kun je je stem laten horen. Bijvoorbeeld door uit solidariteit de stakingscartoon te delen op sociale media, met de hashtag #codeoranje.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.