Zelfstandigen in de bouw

Voor een zelfstandige is er naast je werk in de bouw nog veel ander werk te doen. Ben je lid van FNV? Dan hebben wij een aantal zaken voor je, die het je makkelijker maken. We geven je gratis advies, hebben mooie voordelen voor je zoals hulp bij juridische geschillen, rechtsbijstand, trainingen (Vol VCA-diploma, succesvol ondernemen), korting op een boekhoudpakket en meer. Lees meer over alle voordelen.

VOL VCA-diploma

Samen met SOMA bedrijfsopleidingen verzorgen wij een VOL VCA-cursus met korting voor jou. Je kunt de cursus zelfstandig doen of klassikaal. Het diploma VOL VCA en een veiligheidspas zijn 10 jaar geldig.

Als zefstandige op de bouwplaats wordt steeds vaker VOL VCA geëist. Alleen VCA is niet meer genoeg. VOL staat voor Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden. Heb je het diploma, dan weet je hoe je veilig werkt en rekening houdt met het milieu en gezond werken.

Wij verzorgen in samenwerking met SOMA bedrijfsopleidingen en LIVIS een VOL-VCA cursus voor de zelfstandige FNV-leden. Je kunt kiezen tussen zelfstudie met e-learning of 2 dagen klassikaal onderwijs.

Cursus SOMA bedrijfsopleiding (klassikaal)

De inhoud van de VOL-VCA cursus:

• arbeidsomstandigheden en milieuwetgeving
  • ergonomie
  • ongevallen
  • het bevorderen van veilig werken
  • procedures en werkvergunningen
  • taak- en risicoanalyse
  • bedrijfsnoodplan
  • gevaarlijke stoffen
  • gevarenbronnen
  • persoonlijke bescherming

Prijs van de cursus

De prijs is afhankelijk van de groepsgrootte (minimaal 8 deelnemers).

• 1 dag € 199,- p.p. (VOL VCA herhaling)
  • E-learning € 159,- p.p. (inclusief examen)

FNV-leden krijgen 10% korting, lesmateriaal, examenkosten en diploma zijn inbegrepen.

Meer informatie en aanmelden

Voor meer informatie, vragen of aanmelden kun je mailen naar: info@somabedrijfsopleidingen.nl

Cursus LIVIS (zelfstudie)

In samenwerking met LIVIS biedt FNV je de mogelijkheid om met 10% korting op de cursusprijs het VOL VCA diploma te halen. Je betaalt als FNV-lid voor de cursus en examen €89,75 minus 10% FNV korting ex BTW. (€97,73 inclusief btw).

Bij deze e-learing cursus volg je thuis de lessen in je eigen tempo. In korte filmpjes met ondertiteling wordt de lesstof behandeld. Als je alles hebt doorgenomen doe je examen. Het VOL VCA diploma is 10 jaar geldig.

Meer informatie en aanmelden

Voor meer informatie, vragen of aanmelden kun je mailen naar klantenservice@livis.nl.

Training succesvol ondernemen

Je leert onder andere een offerte en factuur opstellen en juridische geschillen met een opdrachtgever voorkomen. Je krijgt een handboek met alle adviezen en tips. Het is gratis als je lid bent of wordt. Ook partners zijn welkom.

In 2 avonden word je goed voorbereid om als zelfstandige aan de slag te gaan. Je leert onder andere een offerte en factuur op te stellen. En goede afspraken te maken met je opdrachtgever om juridische meningsverschillen te voorkomen. Ook je levenspartner of zakelijke partners zijn welkom. Zakelijke partners moeten wel lid zijn van FNV Bouwen & Wonen.

Wil je meer informatie of heb je interesse? Stuur een mail naar projectbouwkolom@fnv.nl.

Ben je nog geen lid, maar wil je de training succesvol ondernemen wel volgen?

Meld je dan nu aan

Modelovereenkomsten (Wet DBA)

Om goede afspraken te maken met je opdrachtgever en om echt als zelfstandige te werken kun je een modelovereenkomst invullen. Deze modelovereenkomsten zijn goedgekeurd door de Belastingdienst.

De modelovereenkomst helpt je om goede afspraken te maken. Maar of je recht hebt op de fiscale voordelen voor zelfstandigen bepaalt de Belastingdienst. Zij kijken naar je werkwijze over het héle belastingjaar en niet naar 1 opdrachtgever.

Download de modelovereenkomsten

Modelovereenkomst Afbouw (pdf)

Modelovereenkomst Bouw & Infra (pdf)

Modelovereenkomst Dakdekkers (pdf)

Heb je vragen over hoe je de modelovereenkomsten kunt gebruiken? Mail naar projectbouwkolom@fnv.nl.

De modelovereenkomsten zijn opgesteld in samenwerking met alle betrokken partijen. Dus zowel opdrachtgevers als zelfstandigen.

Persoonlijk advies

Je kunt bij ons terecht voor voorbeelden van offertes, facturen en aanmaningen. Ook geven we advies over samenwerking met andere zelfstandigen. Mail naar projectbouwkolom@fnv.nl.

Rechtsbijstand

Bij problemen kan een van onze juristen voor je bemiddelen. Bijvoorbeeld als facturen niet worden betaald, je betrokken bent bij een schadegeval of als de belastingdienst je niet als zelfstandige erkent. Bekijk de algemene voorwaarden (pdf) voor zelfstandigen.

Betaalbare verzekeringen

Bij Univé kun je een schadeverzekering en een goedkopere verzekering tegen ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid afsluiten. Mail ons (projectbouwkolom@fnv.nl) voor meer informatie of maak direct een afspraak bij Univé.

Advies en hulp bij beroepsziekten

Als je ziek bent geworden door je werk kun je terecht bij Bureau Beroepsziekten FNV. Ze onderzoeken je klachten en proberen de schade te verhalen op je opdrachtgever.

3 boekhoudpakketten met korting

Vind je het lastig om je administratie te doen? Dan kun je die helemaal of gedeeltelijk laten verzorgen door administratiekantoor Artlupa. Artlupa heeft voor jou ook 3 boekhoudpakketten samengesteld die je tegen een speciaal tarief kunt aanschaffen. Het eerste jaar krijg je 10% korting.

• Online boekhoudpakket
    Ben je op zoek naar een boekhoudpakket waarin je alle verkoopfacturen en bonnen digitaal kunt administreren? Met dit pakket doe je zelf je administratie en aangifte omzetbelasting. Artlupa controleert alles aan het einde van het jaar, stelt de jaarrekening op en doet de aangifte inkomstenbelasting.

Afhankelijk van je jaaromzet (excl. btw) betaal je voor dit pakket per jaar:
    € 595,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet kleiner dan € 20.000,-
    € 695,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet tussen € 20.000,- en € 40.000,-
    € 895,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet tussen € 40.000,- en € 80.000,-

• Doe-het-zelf pakket
    Wil je wel wat aan je administratie doen, maar er niet te veel tijd mee kwijt zijn? Dan past het doe-het-zelf pakket het beste bij jou. Je voert zelf je verkoopfacturen in en stuurt 4 keer per jaar een overzicht naar Artlupa. Zij verwerken de gegevens in de aangifte omzetbelasting, verzorgen de jaarrekening en de aangifte inkomstenbelasting.

Afhankelijk van je jaaromzet (ex btw) betaal je voor het DHZ-pakket per jaar:
    € 695,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet kleiner dan € 20.000,-
    € 895,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet tussen € 20.000,- en € 40.000,-
    € 1.095 (excl. btw) ondernemers omzet € 40.000 en € 80.000,-

• Administratie all-in-pakket
    Wil je zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan je administratie? Dan is het administratie all-in pakket iets voor jou. Een schoenendoos met bonnetjes en facturen aanleveren bij Artlupa is voldoende. Zij houden je administratie bij, verzorgen de aangifte omzetbelasting, de jaarrekening en de aangifte inkomstenbelasting.

Afhankelijk van je jaaromzet (ex btw) betaal je voor het All-in-pakket per jaar:
    € 895,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet minder dan € 20.000,-
    € 1.195,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet tussen € 20.000,- en € 40.000,-
    € 1.495,- (excl. btw) voor ondernemers met een omzet tussen € 40.000,- en € 80.000,-

Extra: Inzicht plus

Bij ieder boekhoudpakket kun je ook nog kiezen voor Inzicht plus. Artlupa stuurt je ieder jaar een inzichtrapport. Daarin staat hoe het gaat met je onderneming. Hoeveel debiteuren had je, wat was de gemiddelde hoogte van facturen, wat was je brutomarge, enzovoort.

Voor Inzicht plus betaal je per jaar € 150,- (excl. btw). Na 3 jaar Inzicht plus ontvang je gratis het rapport bedrijfsontwikkeling, waarin de afgelopen 3 jaar met elkaar worden vergeleken.

Extra voor nieuwe leden: korting op de belastingbabbel

Als je als nieuw FNV-lid direct klant wordt van Artlupa, dan betaal je maar € 25,- voor de belastingbabbel. Normaal kost dat € 150,-! De belastingbabbel is een gesprek waarin we samen met jou en je partner nagaan of je de administratie en aangiften goed doet. En nog belangrijker: of je het slim aanpakt.

Ben je geinteresseerd in een van de boekhoudpakketten? Wil je eerst nog meer informatie? Stuur een mail naar info@artlupa.com of bel 020-4123507.

Contact met ons

Wij hebben een uitgebreid netwerk waar je als zelfstandige (of als partner van een zelfstandige) terecht kunt voor vragen. Onze netwerkers zijn op 200 bouwlocaties het aanspreekpunt voor zelfstandigen. Je kunt ook naar het spreekuur komen in een van onze vakbondshuizen.