Uitzendkracht in de Bouw en Infra?

Zorg dan dat je krijgt waar je recht op hebt

Werk jij als uitzendkracht in de bouw? Dan moet je weten dat de afspraken in de cao Bouw & Infra voor een groot deel ook voor jou gelden. We zetten de afspraken voor je op een rij.

Jouw loon als uitzendkracht in de bouw

Als jij als uitzendkracht hetzelfde werk doet als je collega in vaste dienst, dan heb je recht op hetzelfde loon. Dus gelijk loon voor gelijk werk. Iedere keer wanneer wij afspraken hebben gemaakt over loonsverhogingen, gelden deze dus ook voor jou. Kijk op de cao-pagina voor de laatste loontabellen.

Let op: klopt jouw loon nou niet en krijg je te weinig? Ga dan naar jouw uitzendbureau en laat weten dat het niet klopt. Kleine kans dat het zo is, maar als ze niet mee willen werken, dan kun je altijd contact opnemen met ons Contactcenter

Pensioenopbouw uitzendkrachten

In veel gevallen heb je als uitzendkracht ook recht op het bouwpensioen. Dit stroomschema van bpfBOUW (het pensioenfonds in de bouw), geeft goed aan wanneer er pensioen Bouw moet worden opgebouwd.

Kilometervergoeding

Als uitzendkracht krijg je dezelfde kilometervergoeding als je collega’s in vaste dienst. Kijk in de cao hoe hoog de reiskostenvergoeding moet zijn. En ook hiervoor geldt: klopt de vergoeding niet? Ga dan naar je uitzendbureau om dit te melden.

Roostervrije dagen

Als uitzendkracht in een uta-functie heb je recht op zeventien (in plaats van vijftien voor vaste krachten) roostervrije dagen (136 uren) per kalenderjaar, waarvan vijftien dagen betaalde vrije tijd en twee dagen vergoed in geld.

Ook voor de oudere uitzendkracht gelden dezelfde afspraken als voor vaste medewerkers: vanaf je 57e jaar krijg je een aantal extra roostervrije dagen per jaar. Dit geldt zowel voor bouwplaats (zes extra dagen vanaf 57 jaar) als uta-medewerkers (vijf extra dagen vanaf 57 jaar) en loopt op naar dertien en elf extra dagen voor respectievelijk bouwplaats en uta-werknmers als ze 60 jaar zijn.

Kans op vaste baan voor 50+

Ben je ouder dan 50 en heb je al tenminste tien jaar onder de cao Bouw gewerkt, maar ben je nu uitzendkracht? Dan kan je aannemer een subsidie van € 5.500 krijgen om jou in vaste dienst te nemen. Dit is hij dus niet verplicht, maar de mogelijkheden worden met deze cao-afspraak wel gestimuleerd.

Vragen

Wil je meer weten? Bekijk de cao Bouw & Infra met in bijlage 7 (vanaf pagina 159) bijzondere bepalingen voor uitzendkrachten in de bouw. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met een van de medewerkers van ons Contactcenter. Zij helpen je graag verder.