Transitie nieuwe pensioenregeling BPL Pensioen

Volg ons en denk en doe mee

De politiek heeft op 1 juli 2023 ingestemd met de Wet Toekomst Pensioenen (Wtp). Met de invoering van de nieuwe wet verandert er veel voor alle pensioenregelingen in Nederland, dus ook die van Bedrijfstak Pensioenfonds Landbouw (BPL Pensioen). Als grootste pensioenfonds in de landbouwsector bedient BPL Pensioen ongeveer 121.000 actieve, 444.000 slapende en 78.000 pensioengerechtigden in de sector Agrarisch Groen.

Actueel: leden FNV stemmen met 93,3% in met het onderhandelingsresultaat nieuwe pensioenregeling BPL Pensioen

De afgelopen periode hebben onze FNV-leden in de agrarische en groene sectoren hun stem uitgebracht over het bereikte onderhandelingsresultaat ten behoeve van de nieuwe pensioenregeling van BPL Pensioen. Maar liefst 93,3% van de stemmers heeft vóór het onderhandelingsresultaat gestemd. Dank voor het vertrouwen! Met deze uitslag is er een definitief akkoord tot stand gekomen tussen sociale partners en het bestuur van BPL Pensioen, met afspraken over de nieuwe pensioenregeling per 1 januari 2027. De afspraken zijn gemaakt voor vijf jaar, van 1 januari 2027 tot en met 31 december 2031.

Onderhandelingsresultaat en transitieplan

De nieuwe Wet Toekomst Pensioenen (Wtp) gaat niet meer uit van een toezegging op het moment dat je met pensioen gaat, maar van de premie en het rendement daarop gedurende de periode waarin je opbouwt. In het transitieplan staan de afspraken die we hebben gemaakt met werkgevers in de agrarisch en groene sectoren over de nieuwe pensioenregeling van BPL en de overgang daarnaar toe. We hebben afspraken gemaakt waarmee veel risico’s collectief worden opgevangen en de gelden in het nieuwe stelsel eerlijk worden verdeeld. Alle keuzes, overwegingen en berekeningen staan in dit plan. De overstap naar de nieuwe pensioenregeling staat gepland op 1 januari 2027.

De belangrijkste afspraken zijn:

• Het is een solidaire premieregeling. We blijven de belangrijkste risico’s samen delen.
  • Een verhoging van de pensioenen is afhankelijk van de beleggingsresultaten. Goede beleggingen zorgen voor een snellere verhoging van de pensioenen dan in de huidige regeling.
  • Verlagingen van de ingegane pensioenen, bij tegenvallende beleggingen, voorkomen we zo veel mogelijk door het aanhouden van een solidariteitsreserve.
  • Bij het overstappen op de nieuwe pensioenregeling krijgen werknemers die nadeel ondervinden door het afschaffen van de doorsneepremie, een compensatie.
  • Opgebouwde rechten worden meegenomen (dat wordt ‘invaren’ genoemd).
  • Er is een goed nabestaandenpensioen voor weduwen/weduwnaars en wezen.
  • Er is een verbeterde regeling voor premievoortzetting bij arbeidsongeschiktheid.
  • De premie blijft ongewijzigd (26,4%). Werknemers betalen hiervan 7,385% en werkgevers 19,015%. Daarmee gaan werknemers tussen de € 1 en € 2 bruto per maand meer betalen als ze tussen de € 30.000 en € 50.000  per jaar verdienen.

Bekijk hier het volledige onderhandelingsresultaat, het transitieplan en de samenvatting van het transitieplan en de samenvatting daarvan.

Op 3 juni 2024 hebben we een informatief webinar gehouden ter ondersteuning van het stemproces van onze leden. Als je het webinar gemist, kijk het webinar dan hier terug.

Vervolgstappen

Na de positieve stemmingsuitslag van onze achterbanraadpleging zal de FNV, samen met de andere sociale partners en bestuur van BPL, groen licht geven om de implementatie van de nieuwe pensioenregeling verder vorm te geven. Het bestuur moet officieel deze opdracht aanvaarden en het implementatieplan op een zeker moment moeten indienen bij de toezichthouders DNB en AFM.

Ondertussen start BPL Pensioen samen met de pensioenuitvoerder met het inrichten van de systemen die voor de implementatiedatum getest en gereed moeten zijn. Na goedkeuring van de DNB en AFM kunnen alle deelnemers op 1 januari 2027 overgaan naar de nieuwe pensioenregeling. Bestaande pensioenregelingen bij BPL Pensioen worden dan omgezet naar de nieuwe regelingen en iedere deelnemer heeft vanaf dat moment een eigen persoonlijk pensioenvermogen, waarvan ze iedere jaar een waarde-overzicht ontvangen. Lees meer over de hoofdlijnen op BPL Pensioen.

We blijven natuurlijk als FNV-onderhandelaars goed betrokken bij deze vervolgstappen in het transitieproces naar de nieuwe pensioenregeling. We houden jou via deze pagina op de hoogte van de actualiteiten. Deel de URL www.fnv.nl/pensioen-bpl gerust met een familielid, kennis of (oud-)collega voor wie deze informatie ook interessant is. Als diegene interesse heeft in een lidmaatschap van de FNV, kijk dan naar de mogelijkheden onderaan deze pagina.

Wat vindt de FNV?

De FNV is groot voorstander van de solidaire premieregeling omdat het alleen in deze regeling mogelijk is dat alle risico’s van zowel werkenden en gepensioneerden met elkaar worden gedeeld. Ook beleggingsrisico’s worden samen gedeeld. Er wordt voor gepensioneerden en werkenden belegd.

In goede tijden gaat een klein deel van de beleggingsopbrengsten naar een solidariteitsreserve. In slechte tijden kan die worden gebruikt om een verlaging van de pensioenuitkering te vermijden. Op deze manier is het bij de solidaire premieregeling mogelijk om de pensioenen regelmatig te verhogen en verlaging te voorkomen.

Vragen en meer informatie

Heb je na het lezen van de informatie nog algemene vragen, stuur dan een bericht naar agrarischgroen@fnv.nl.

Meer informatie over het onderwerp pensioen kun je tevens vinden op onze overkoepelende pensioenpagina www.fnv.nl/goedpensioen. Hier tref je onder andere een lijst met moeilijke woorden en uitleg aan, veel gestelde vragen en antwoorden, en pensioen checklist, uitlegvideo’s en meer.

Raadpleeg zelf www.mijnpensioenoverzicht.nl waar je inzicht kunt krijgen in het pensioen dat je al opgebouwd hebt en het verwachte pensioenbedrag na pensionering. Inclusief de AOW-uitkering waar iedereen die in Nederland gewoond heeft, recht op heeft.

BPL Pensioen geeft ook informatie over de transitie naar het nieuwe stelsel, lees hierover meer op www.bplpensioen.nl

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.