Drie stappen bij grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer

Herkennen, praten en melden

Veel vrouwen krijgen ermee te maken: grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Melding maken blijkt in de praktijk een grote stap. Dit artikel helpt je met drie concrete stappen: herkennen, praten en melding maken.

Zes op de tien vrouwen krijgt te maken met grensoverschrijdend gedrag

Een manager die de longen uit diens lijf schreeuwt. Een collega die je net iets te innig aanraakt. Onderzoek van de FNV laat zien dat zes op de tien werkende vrouwen met een vorm van grensoverschrijdend gedrag te maken krijgt. Hoe maak je melding van grensoverschrijdend gedrag? Veel vrouwen houden zichzelf verantwoordelijk. Heb ik het zelf uitgelokt? Was mijn rokje niet te kort? Vragen waar jij, of je collega, je misschien in herkent.

Stap 1 - Herken grensoverschrijdend gedrag

Bij grensoverschrijdend gedrag geldt: voel jij je geïntimideerd, vernederd of gediscrimineerd, dan is het grensoverschrijdend gedrag. In de praktijk blijkt er bij slachtoffers nog veel onduidelijkheid te bestaan. Twijfel je nog? Vind herkenning in de verhalen van anderen of bel vrijblijvend met de vertrouwenstelefoon.

Krijg jij niet te maken met grensoverschrijdend gedrag, maar zie je het gebeuren bij een collega? Sta op voor elkaar. Begin altijd met de vraag: ben je oké? Het kan zijn dat daar geen ruimte voor is. Als je leidinggevende tegen je collega schreeuwt en je collega is zichtbaar aangedaan, vraag dan je leidinggevende om op te houden. Let op: jouw eigen veiligheid komt eerst. 

Is het minder duidelijk of het om grensoverschrijdend gedrag gaat, zoals een misplaatste grap? Probeer degene die het grensoverschrijdende gedrag vertoont, de dader in dit verhaal, af te leiden door een werkvraag te stellen. Zo kun je later bij je collega, het slachtoffer in deze situatie, terugkomen.

Stap 2 - Praat met elkaar

Het is belangrijk om te praten over wat jij als grensoverschrijdend ervaart. Stel je voor: je collega maakt een vervelend ‘grapje’. Dat kan die ‘niet zo bedoelen’ maar jij blijft achter met de vervelende ervaring. Bedenk goed wat jij wél en niet acceptabel vindt. Dat kan voor iedereen verschillen. Vertel dat aan degene die de nare ‘grapjes’ maakt. Grenzen aangeven klinkt makkelijker dan dat het lijkt. Hulp en steun zoeken bij directe collega’s om een gesprek voor te bereiden kan dan helpen.

Daarnaast is blijven praten over je grensoverschrijdende ervaring belangrijk. Dat kan enorm opluchten, ook als je twijfelt of jouw ervaring erg genoeg is. Meer dan negen op de tien slachtoffers zegt stress te ervaren en last te hebben van slecht functioneren na een grensoverschrijdende ervaring. Zoek je directe collega op of kies voor de vertrouwenspersoon op jouw werk. Die heeft als taak om er voor jou te zijn. Zij mogen alleen meldingen maken met jouw toestemming. Vind je het moeilijk om hulp bij een bekende te zoeken? Dan kan je anoniem bellen met de vertrouwenstelefoon van de FNV.

Stap 3 - Maak melding

Blijft het vervelende gedrag aanhouden? Maak dan melding. Dat hoef je niet alleen te doen. De FNV of de ondernemingsraad (OR) kan jou daarbij helpen. Als het om aanranding, verkrachting of fysiek geweld gaat dan is het belangrijk om aangifte bij de politie te doen. Je kunt juridisch advies inwinnen bij de FNV

Help je een collega? Luister dan goed naar hun wensen. Bespreek met andere collega's, de afdeling Personeel & Organisatie, of de vertrouwenspersoon hoe je kunt helpen. Stap naar je werkgever. Als je leidinggevende verantwoordelijk is voor grensoverschrijdend gedrag, ga dan naar de vertrouwenspersoon of de afdeling Personeel & Organisatie.

Meer weten? Download het uitgebreide stappenplan van de FNV.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.