Dag van de Arbeid 2024

Op 1 mei vieren we de Dag van de Arbeid in Amsterdam! Samen met miljoenen mensen over de hele wereld vieren we op deze dag wat we hebben bereikt. Ben je benieuwd naar wat de vakbond in Nederland voor elkaar heeft gekregen? Of ben je trots omdat je samen met je collega’s successen hebt geboekt? Zorg dan dat je erbij bent op 1 mei!

Dag van de Arbeid 2024

Debat, StrijdReis en expositie

De StrijdReis | 17:00 uur - 18:45 uur

Bezoek de StrijdReis voor een heuse tijdreis door de geschiedenis van de Nederlandse vakbeweging. Van 1894 tot in 2024, hoe stonden én staan arbeiders in Nederland samen met hun collega’s op voor hun werk? Laat je meevoeren langs de talrijke voorbeelden die onze geschiedenis hierin te bieden heeft.

Expositie Strijd en Solidariteit | 16:00 - 18:45 uur

Bekijk de indrukwekkende poster-expositie over een eeuw 1-mei-affiches. De rode vlag vertelt het verhaal van nationale en internationale solidariteit. Van mensen met verschillende achtergronden die gezamenlijk actievoeren voor verandering.

Debatpodium | 17:15 uur | 18:00 uur

Ben je op zoek naar meer verdieping op interessante vakbondsthema’s? Neem dan een kijkje bij het Debatpodium! Daar vinden twee paneldiscussies plaats. Vanaf 17.15 begint een paneldiscussie tussen milieuorganisaties en kaderleden in de strijd tegen klimaatverandering. En vanaf 18:00 uur besteedt het Debatpodium aandacht aan interessante actievoorbeelden uit het buitenland. Meng je in de discussie en laat je inspireren!

Muziek, spel en award-uitreiking

Uitreiking Herman Bode-award | 18.45 - 19.00 uur

Actie, actie, actie! In het hele land komen werknemers op voor hun rechten en belangen. Maar welke actie verdient de titel van beste actietraject van het jaar? De uitreiking van deze award vindt plaats in het Martin Luther Kingpark.

Scheefgroei café | 17.00 uur - 18.45 uur

De economie blijft groeien en daar wordt vaak enthousiast over gesproken. Maar de groei van de economie zegt niks over hoe de rijkdom in ons land is verdeeld. Terwijl werknemers ervoor zorgen dat geld bij grote bedrijven tegen de plinten klotst moeten we zelf keihard vechten voor een leefbaar loon. Kom naar ons Scheefgroei Café waar onze deskundigen je aan de hand van het Scheefgroei Spel meer leren over hoe scheef de welvaart nu verdeeld is.

Live muziek | 17.00 uur | 17.50 uur

Tegenover het hoofdpodium vind je dé plek voor livemuziek. Vanaf dit podium spelen de bands Relatief en Benjamin Fro in de namiddag. Beide bands staan bekend om hun maatschappelijk betrokken nummers. Zo zei rapper Benjamin Fro eerder: ‘Ik probeer mensen stil te laten staan om ze vervolgens in beweging te brengen.’ En die beweging is wat we willen!

Kennismaken & creativiteit

Speeddaten | 17.15 - 18.15 uur

Ben je benieuwd naar wat de FNV je te bieden heeft? Heb je altijd al eens van de voorzitter of secretaris willen horen hoe zij de toekomst van de vakbond voor zich zien? Of wil je in gesprek met andere leden over hoe het is om actief te zijn binnen de vakbond? Kom dan speeddaten op 1 mei!

Zwaar werk | 17.00 - 18.45

Als je zwaar werk doet, moet je eerder kunnen stoppen met werken. Daarom is het van cruciaal belang dat de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) blijft bestaan en verbeterd wordt. Het kan niet zo zijn dat met het opschuiven van de pensioenleeftijd mensen die lang een fysiek of een mentaal zwaar beroep hebben gehad, de dupe zijn. Meer weten over hoe we hierover denken? Kom langs!

Werkplaats | 17.00 uur - 18.45 uur

Op de Dag van de Arbeid laat de vakbond zich flink zien! Dat doen we met vlaggen, spandoeken en een mooie manifestatie. Dit jaar kan je zelfs je eigen button maken. Zo heb je een uniek aandenken aan de Dag van de Arbeid. Maak hem zelf in de Werkplaats en draag hem met trots. Zodat nóg meer mensen zien dat de Dag van de Arbeid van ons allemaal is

Programmaboekje: zorg dat je niks mist!

Met dit boekje vind je alles wat je nodig hebt op het terrein van de Dag van de Arbeid. Met de plattegrond en blokkenschema in de hand zou je niks hoeven missen. Je vindt hier ook een kleine beschrijving van alle onderdelen van het programma en waar je eten en drinken kan halen.

Download programmaboekje

Herman Bode

De FNV reikt elk jaar op de Dag van de Arbeid de Herman Bode Award uit aan het beste actietraject. Wie maakten 1 mei 2023 kans op de prijs? En wie was Herman Bode eigenlijk?

Over Herman Bode

Over Herman Bode

Strijd mee, ook na 1 mei

Inflatie, dure boodschappen, de energierekeningen. Mensen komen niet meer rond. Dat moet nu veranderen. Teken de eis en doe met ons mee!

Steun deze eis

Steun deze eis

Word lid en ontdek alle voordelen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden