Overgang van onderneming en or

Hoe geef je een goed advies?

Soms gaat bij een fusie of reorganisatie het bedrijf over naar een andere eigenaar. Dan geldt overgang van onderneming. De nieuwe eigenaar wordt dan automatisch de werkgever van de werknemers. Ook behouden zij hun oude rechten en plichten. Welke rol speelt de or?

De or heeft adviesrecht

Bij een overgang van onderneming heeft de or adviesrecht (artikel 25, lid 1a van de WOR). Dat betekent dat de directie het besluit moet voorleggen aan de or.

Doet de directie dat niet, of gaat de directie (ondanks negatief advies) toch door met de overdracht, dan kan de or naar de Ondernemingskamer stappen.

Overleg met de or van het nieuwe bedrijf

Ook de or van het nieuwe bedrijf moet een adviesaanvraag ontvangen van de directie (artikel 25, lid 1b van de WOR). Weet je al wie het nieuwe bedrijf is. Ga dan met de or om de tafel zitten voor strategisch overleg.

Is er geen or?

Dan is de directe verplicht de werknemers op de hoogte te brengen van het (voorgenomen) besluit tot overgang van onderneming.

Blijft de or bestaan?

Bij overgang van onderneming kunnen er drie situaties zijn:

1. Als het bedrijf in zijn geheel overgaat naar een andere eigenaar, dan blijft de or bestaan. De or heeft alleen iets te zeggen over de eigen onderneming. Er zijn dan twee ondernemingsraden in het bedrijf. Dat is niet erg handig. Als na de overgang van onderneming weer rust is in het bedrijf, is het aan te raden om met elkaar te overleggen om samen verder te gaan. Er moeten dan nieuwe verkiezingen komen.
  2. Wanneer de onderneming bij de overgang niet als eenheid blijft bestaan, gaat de or ook niet mee over. De or houdt dan op te bestaan. In het nieuwe bedrijf moet er een nieuwe or worden opgericht.
  3. Is er geen or in het nieuwe bedrijf? Als de nieuwe organisatie meer dan 50 werknemers heeft, dan is een or verplicht. Ook dan moeten er or-verkiezingen komen.

1. Heeft de or een adviesaanvraag ontvangen?

2. Naar welk onderwerp onder lid 1 van artikel 25 WOR verwijst de ondernemer?

3. Wat wordt er verkocht of overgedragen:

• De aandelen (bij de BV en niet beursgenoteerde NV)
  • De zeggenschap over de rechtspersoon (stichting of coöperatieve vereniging)
  • Er is geen sprake van overgang onderneming, als de rechtspersoon of werkgever niet verandert!

4. Welke bedrijfsonderdelen of activiteiten worden verkocht of overgedragen:

• Enkele of alle ondernemingsactiviteiten.
  • Een bedrijfsonderdeel met rechtspersoonlijkheid, maar die niet als werkgever optreedt.
  • Een bedrijfsonderdeel zonder rechtspersoonlijkheid.
  • Een klantenkring waarvoor personeelsleden werkzaam zijn.
  • De vergunning tot exploiteren van bepaalde activiteiten (bijvoorbeeld voor de overheid).

5. Wordt een natuurlijk persoon (vennootschap onder firma, een maatschap of commanditaire vennootschap) omgezet in een rechtspersoon?

6. Wordt een rechtspersoon omgezet in een andere rechtspersoon, dan is er wel sprake van overgang onderneming en verandering van werkgever.

Vindt de onder 4 tot en met 6 genoemde vormen van overdracht bij overeenkomst plaats, dan is er ook sprake van overgang onderneming en verandering van werkgever.

De FNV helpt

Heb je vragen over de ondernemingsraad (or), of personeelsvertegenwoordiging (PVT)? Bijvoorbeeld over welke rechten jouw or heeft? Of hoe je het beste in een bepaalde situatie kunt reageren als or? Stel hem aan het Or-Adviespunt.

Neem contact op met het Or-Adviespunt