Gelijk loon voor vrouwen en mannen

Hoe zou jij het vinden als je vanaf 5 november tot het einde van het jaar geen salaris zou ontvangen voor het werk dat je doet? Klinkt gek, toch? Maar voor vrouwen in Nederland is het de oneerlijke werkelijkheid. Hoe dat kan? Vrouwen krijgen voor hetzelfde werk 15,5% minder betaald dan mannen.

Omgerekend naar werkdagen houdt dat in dat een vrouw de laatste twee maanden van het jaar geen cent betaald krijgt. En dat terwijl haar mannelijke collega’s voor hetzelfde werk wél keurig salaris ontvangen. In een heel werkend leven komt dat neer op € 300.000!

Wat willen wij?

Wij vinden: doe je hetzelfde werk, dan moet je daar ook hetzelfde voor betaald krijgen. Dus moeten we de lonen gelijktrekken.

• Gelijk loon voor gelijkwaardig werk;
  • Echte banen voor vrouwen. Met zekerheid, kwaliteit en koopkracht;
  • Gelijke rechten voor mannen en vrouwen om werk en zorg te combineren. Dus: betaald ouderschapsverlof en goede, toegankelijke kinderopvangvoorzieningen;
  • Respect! Vrouwenberoepen zijn niet minder waard dan mannenberoepen en moeten evengoed worden betaald;
  • Meer vrouwen aan de basis. Met voldoende werkuren, een leefbaar loon én in leidinggevende functies.

Hoe gaan we dat doen?

Er moet strengere wetgeving komen, die bedrijven verplicht mannen en vrouwen gelijk te belonen voor gelijkwaardig werk. Daar praten wij met de politiek over. Ook is gelijke beloning een speerpunt in de arbeidsvoorwaardenagenda voor 2019. Wij willen hier in meer cao’s afspraken over maken.

Equal Pay Day

Gelijk werk = gelijk loon. Of zoals ze dat in het Engels zeggen: equal pay. Natuurlijk strijden we het hele jaar door voor gelijke lonen. Maar elk jaar vragen we in november - op Equal Pay Day - extra aandacht voor het oneerlijke verschil tussen mannen en vrouwen. Dat doen we onder andere door de Karin Adelmundprijs uit te reiken aan vrouwelijke vakbondsleden die zich inzetten voor vrouwenrechten op de werkvloer. In 2018 ging die eer naar Wendy Simonse en Wendel Hofman. In 2019 valt Equal Pay Day op woensdag 6 november. Zet die dag vast in je agenda!

Wendy Simonse

Wendel Hofman