De 24-uurseconomie: Werken op jouw voorwaarden

Op zondagmiddag naar de supermarkt, ’s avonds iets bestellen op bol.com: we zijn allemaal onderdeel van de 24-uurseconomie. Winkels draaien overuren, fabrieken stoppen nooit, distributiecentra werken dag en nacht en koeriers rijden onophoudelijk heen en weer.

Keerzijde: druk op werknemers

Het is fijn om onbeperkt toegang te hebben tot producten, maar er zit ook een minder leuke kant aan. Vaak gaat dit ten koste van de mensen die ervoor zorgen dat je altijd toegang hebt tot die producten. Werknemers worden steeds meer onder druk gezet. Zo moeten steeds meer mensen op afroep beschikbaar zijn en als je daar niet aan mee wil doen zijn er “voor jou tien anderen”.

De schaduwkant van deze werkwijze mag niet worden onderschat. Het is niet alleen belastend voor het lichaam, maar ook voor de geest. De werkwijze heeft ook gevolgen voor het persoonlijke leven, thuis en je hobby’s.

Eerlijke beloning

Bij de FNV geloven we dat werken buiten ‘normale’ tijden mogelijk moet zijn, maar wel op jouw voorwaarden. Dit betekent dat je zelf moet kunnen kiezen of je hieraan deelneemt en dat je er een eerlijke beloning voor ontvangt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan toeslagen of vrije tijd op een ander moment. Belangrijk is ook dat je werkgever ervoor zorgt dat je je werk op een gezonde manier kunt uitvoeren. Als je bijvoorbeeld jarenlang in ploegendiensten werkt, moet je de mogelijkheid hebben om eerder met pensioen te gaan.

De 24-uurseconomie mag niet ten koste gaan van de mensen die deze mogelijk maken. Samen streven we naar een systeem waarin werk op andere tijden mogelijk is, maar altijd met respect voor degenen die het werk uitvoeren.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.