Extra rechten zwangere werknemers

Zo zijn jij en je ongeboren kind extra beschermd

Dat je recht hebt op zwangerschapsverlof voor en na de bevalling, weten de meeste vrouwen wel. Maar wij merken dagelijks dat zij vaak niet weten dat ze ook tíjdens hun zwangerschap extra rechten hebben. Die zijn er om moeder en kind te beschermen. Daarom hebben we de belangrijkste rechten tijdens je zwangerschap voor je op een rij gezet.

Download onze handige brochure

Je hebt best veel extra rechten op je werk tijdens je zwangerschap. Hieronder lees je daar meer over. Wil je alle informatie later nog eens rustig nalezen? Download dan onze handige brochure Werk en zwangerschap.

Zwanger aan het werk? Ontdek wat je rechten zijn

Recht op extra pauzes

Zwangere vrouwen hebben recht op extra pauzes tot maximaal een achtste van de werkdag. Dus werk jij vier uur op een dag? Dan krijg je een half uur extra pauze, als je dat wilt. Je krijgt de extra pauze gewoon doorbetaald.

Recht op regelmatige werktijden

Als je zwanger bent, heb je recht op regelmatige werktijden. Je werkgever mag je niet verplichten om over te werken. Je mag ook nachtdiensten tussen 00.00 uur en 06.00 uur weigeren.

Recht op beperkt vrijwillig overwerken

Ook al vind je het zelf niet erg om over te werken, er is een wet die je ongeboren kind beschermt. Daarin staat dat jij niet meer dan 10 uur per dag mag werken. En je mag niet meer dan gemiddeld 50 uur per week werken in een periode van 4 weken.

Recht op rustmomenten op het werk

Je hebt recht op extra rustmomenten op je werk. Je werkgever moet op het werk hiervoor een ruimte beschikbaar stellen. Dat is een aparte kamer waarin je ongestoord kunt rusten op een bed of een bank.

Recht om medische afspraken onder werktijd in te plannen

Tijdens je zwangerschap moet je regelmatig naar je huisarts, verloskundige of gynaecoloog. Deze afspraken mag je gerust onder werktijd plannen. Je krijgt deze tijd ook gewoon doorbetaald.

Recht op aangepaste werkomstandigheden

Veilig werken is natuurlijk altijd belangrijk, maar tijdens je zwangerschap moet je extra opletten. Je mag niet met gevaarlijke stoffen werken en niet te veel tillen en dragen. Je werkgever moet zorgen dat er voor jou een veilige en gezonde plek is om te werken. Twijfel je over de veiligheid van je werkplek? Vraag je werkgever dan om een RI&E vragen (Risico Inventarisatie en –Evaluatie). Hierin staat een overzicht van de risico’s voor jou tijdens je zwangerschap.

Recht om niet ontslagen te worden

Je mag tijdens je zwangerschap geen ontslag krijgen. Maar als je je al vaker ernstig hebt misdragen kan dat wel een reden zijn voor ontslag. Heb je een tijdelijk contract? Dan hoeft je werkgever je contract niet te verlengen. Maar jouw zwangerschap mag nooit de reden zijn om het contract niet te verlengen.

Kortom

Als zwangere vrouw heb je op je werk veel extra rechten. Het is goed om hiervan op de hoogte te zijn. Maak zo snel mogelijk goede afspraken met je werkgever als je zwanger bent. Dat voorkomt stress en misverstanden.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.