Structurele maatregelen nodig om armoede tegen te gaan

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 9 maart 2023

De laatste ramingen van het CPB laten zien dat het percentage mensen in armoede dit jaar gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar. Naar verwachting zal in 2024 het aantal mensen in armoede weer toenemen, omdat de steunmaatregelen tijdelijk zijn.

FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Doel van dit kabinet was om het aantal mensen in armoede te halveren. Daarvan komt helemaal niets terecht, de armoede neemt juist toe. We hebben te maken met bijzondere tijden, maar juist daarom moet er werk gemaakt worden van een eerlijkere verdeling. Het kabinet moet nu structurele maatregelen nemen om armoede tegen te gaan. We kunnen steeds opnieuw pleisters blijven plakken, maar de wond moet gehecht worden.’

Maatregelen

De FNV pleit er dan ook voor dat er bij de voorjaarsbesluitvorming van het kabinet een grotere stap wordt gezet in het verhogen van het minimumloon en de uitkeringen. De overheid moet verder structureel werk maken van een gerichtere ondersteuning van lage- en middeninkomens, bijvoorbeeld door de maatregelen van dit jaar door te zetten: de verhoging van het kindgebonden budget, zorgtoeslag en de huurverlaging. Ook zouden lage inkomens structureel geholpen moeten worden met de energierekening.

Zorg mijden

Jong: ‘Deze armoedecrisis grijpt diep in op mensenlevens. Volgend jaar meer dan een miljoen mensen die in armoede leven, waaronder 230.000 kinderen. Als we niets doen, kan dit zorgen voor grote gezondheidsproblemen. Mensen laten de verwarming uit, of vermijden noodzakelijke zorg omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Terwijl supermarktgiganten megawinsten maken, slaan mensen maaltijden over omdat ze de boodschappen niet meer kunnen betalen.’

Werkgevers

Ook werkgevers zijn aan zet. In een flink aantal sectoren voert de FNV actie of zijn er staken werknemers voor hogere lonen, die de prijsstijging van hun boodschappen compenseert.