Op weg naar een nieuwe cao Universiteiten

Wij vragen voor jou: een prettige, veilige en zekere baan. Medewerkers van universiteiten willen een baan met eerlijk salaris en een vaste aanstelling. Een baan in een sociaal veilige omgeving, waarin je je veilig en gerespecteerd voelt door collega’s, ongeacht hun positie. Met minder werkdruk, en met meer loon voor de lagere loonschalen.

Onze drie eisen

1. Eerlijk beloning
  2. Kwaliteit van werk
  3. Zeker werk

Bekijk de volledige inzet

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief cao-traject Universiteiten en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Schrijf je in

Schrijf je in

Centen in plaats van procenten

Hoog op het cao-verlanglijstje van de universiteitsmedewerkers staat ‘loonsverhoging’. Door de hoge inflatie is de koopkracht van veel mensen flink aangetast. Vooral de lagere inkomens voelen dat. Wij willen daarom dat het loon niet alleen in procenten, maar ook in centen wordt verhoogd.

Verminderen van werkdruk

Medewerkers van universiteiten zijn trots en betrokken. Maar ze ervaren ook hoge werkdruk en sociale onveiligheid. De FNV wil:

• minder werkdruk
  • meer sociale veiligheid
  • inclusieve en diverse werkomgeving

Sociale veiligheid moet beter

Er is te weinig vertrouwen in de huidige maatregelen om sociale veiligheid te verbeteren. FNV wil:

• bestaande maatregelen evalueren en verbeteren

• een landelijk overkoepelend aanspreekpunt

Minder tijdelijke contracten

Vooral docenten en onderzoekers vinden het terugdringen van tijdelijke contracten belangrijk. Wij blijven daarom de universiteiten wijzen op de gemaakte afspraken over het terugdringen van het aantal tijdelijke contracten.

Activiteiten en planning cao 2024

Je vindt hier de onderhandelingsdata en alle activiteiten die de komende periode gepland staan. Houd deze pagina in de gaten. Als er nieuwe activiteiten of bijeenkomsten worden gepland kun je ze hier terugvinden.

Bekijk de planning

Bekijk de planning

Word lid van de FNV

Als lid ben je er zeker van dat je door al het nieuws snel op de hoogte bent én mee kunt stemmen bij de ledenraadplegingen.

Word lid

Word lid

Of maak een ander lid

Als FNV-lid ken jij de voordelen. Gun jij dat een ander ook? Nodig dan collega’s, vrienden of familie uit om ook lid te worden en ontvang een tientje.

Maak een ander lid

Maak een ander lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.