Al 2 jaar ziek? Let dan op

Als je 2 jaar ziek bent en je bent gekeurd voor de WIA, dan mag je werkgever je ontslaan. Een werkgever kan voorstellen om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan. Je houdt daarbij je recht op een uitkering. Veel werknemers stemmen in met zo’n aanbod. Maar wees voorzichtig.

Door finale kwijting minder kans op vergoeding

In geval van ontslag heb je bijna altijd recht op een transitievergoeding. Daarnaast staat in de beëindigingsovereenkomst vaak een ‘finale kwijting’. Hiermee kun je de mogelijkheid verliezen om een vergoeding te eisen voor bijvoorbeeld een beroepsziekte.

Ontslag via UWV na 2 jaar ziekte

Je bent niet verplicht om zo’n ontslag met wederzijds goedvinden te ondertekenen. Je baas kan na 2 jaar ziekte ook ontslag voor je aanvragen via het UWV-WERKbedrijf.

Informeer je pensioenfonds

Je pensioenfonds of pensioenverzekeraar moet op de hoogte zijn van je afkeuring (WIA/WGA/IVA) en het percentage arbeidsongeschiktheid. Geef dit dus door aan je pensioenfonds/verzekeraar.

Je pensioenfonds of -verzekeraar houdt dan rekening met het arbeidsongeschiktheidspercentage bij de pensioenopbouw. In veel voorwaarden staat namelijk dat, wanneer je helemaal of voor een deel bent afgekeurd, de opbouw van je pensioen doorgaat voor het percentage dat je bent afgekeurd. Ook veranderingen van het arbeidsongeschiktheidspercentage moet je doorgeven.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.