Zo blijft Dennis fit in de bouw

Hij neemt regelmatig vrije dagen op uit het Tijdspaarfonds

Dennis van de Bemt is 43 jaar en heeft samen met zijn vrouw twee kinderen. Hij werkt nu zo’n 25 jaar als timmerman/voorman in de bouwsector. Fit en gezond zijn pensioenleeftijd halen is belangrijk, maar de lange dagen van huis worden voor hem steeds lastiger. In combinatie met een vrouw die onregelmatige tijden werkt in de zorg, is het vaak schipperen en goed organiseren. Hij is dit jaar ook nog eens 25 jaar lid van de vakbond.

Dennis neemt regelmatig een dag van zijn Tijdspaarfonds Di op.

Tijdens zomervakantie centje bijverdienen

Mijn vader en opa werkten beiden in de bouw en tijdens de zomervakantie ging ik weleens mee om een centje bij te verdienen. Ik kreeg een MAVO/HAVO advies, maar wilde graag naar de LTS en gaan werken in de bouw, samen met mijn familie. Ik heb jaren bij dezelfde werkgever als mijn vader kunnen werken totdat hij met pensioen ging.

Nadenken over je toekomst is belangrijk

Ik ben toen persoonlijk in contact gekomen met de vakbond en sindsdien blijf ik goed op de hoogte van de ontwikkelingen tijdens cao-onderhandelingen. Het is fijn dat er nog meer aandacht is voor duurzame inzetbaarheid en je meer bewust wordt gemaakt om over je toekomst na te denken in de bouwsector, het is immers zwaar werk!

Tijdspaarfonds saldo DI

Ik sport veel na het werk, zoals hardlopen en wielrennen, om fysiek gezond te blijven. Uiteraard probeer ik ook gezond te eten, al lukt dat niet altijd. Daarnaast neem ik regelmatig wat dagen op uit het Tijdspaarfonds saldo DI, zodat ik wat vrije tijd heb om mijn lichaam uit te laten rusten.

Lange dagen

Ik begrijp nu pas dat mijn vader iedere werkdag na het avondeten op de bank in slaap viel. Het werk is zwaar en de dagen dat je van huis bent zijn lang.

Doorwerken tot je 67e is dus eigenlijk ondenkbaar.

Zwaar werk

Wanneer het winter is en je moet doorwerken met koude temperaturen of met regen en wind, is het werk wel minder leuk. Het is dan ook fysiek zwaar om buiten te werken. Het lang van huis zijn gaat me wel wat tegenstaan en ik zou dan ook best dichter bij huis willen werken.

Bouwcultuur is veranderd

Ik vind het ook jammer dat de bouwcultuur de afgelopen jaren zo veranderd is. Er werken veel mensen vanuit het buitenland hier op de bouw en zij spreken vaak geen Nederlands. Dit komt vooral voor bij grote bouwprojecten. We praten dan niet of nauwelijks en begrijpen elkaar dan ook niet. De sfeer op de bouwplaats wordt daardoor wel heel anders.

Ik werk graag met mijn handen

Er zijn mogelijkheden om opleidingen te volgen en door te stromen als uitvoerder. Zelf zie ik echter een functie als uitvoerder niet zitten: ik werk veel te graag met mijn hamer. Ik vind het mooi om te zien wat ik met mijn handen heb gemaakt. In de functie van voorman ben ik niet alleen bezig met mijn hamer, maar ben ik ook bezig met controleren, bestellen of overleggen met de uitvoerder. Dat maakt het werk ook anders en fysiek iets minder zwaar, al ben je mentaal wel meer bezig om alles goed te regelen.

Iets voor jou?

Denk jij ook wel eens na over volgende stappen in je werk? Of twijfel je ergens over? Er is ontzettend veel mogelijk. Onze consulenten duurzame inzetbaarheid weten veel van het werk in de bouwsector en adviseren je graag.

Meer  informatie