Mike deed het: van ‘zonder diploma’ naar leermeester

Mike Steffner wordt dit jaar 50. Hij werkt zo’n 22 jaar in de bouw. Zonder diploma kwam hij in de bouw terecht en heeft zich inmiddels ontwikkeld in de ruwbouw. Hier lees je hoe hij dat deed.

Mike deed het: van 'zonder diploma' naar leermeester.

Werken in de bouw vond ik geweldig

Mike stopte op 16-jarige leeftijd met school. De hoogste opleiding die hij gevolgd heeft was 3de klas mavo (zonder diploma dus). Na diverse baantjes kwam hij via een bouw/opruimbedrijf in de bouw terecht. Het werken in de bouw vond hij geweldig.

Van ‘zonder diploma’ naar leermeester

In de loop van de tijd ontwikkelde Mike zich in de ruwbouw. Na een aantal jaar doorliep hij het EVC traject bij Fundeon om uiteindelijk zijn diploma timmerman te halen. Via zijn werkgever kreeg hij de mogelijkheid om zijn leermeester papieren te halen. Tot op heden is Mike tevreden met het werk dat hij nu doet.

Een tevreden werknemer is een goede werknemer

Dat Mike tevreden is met zijn werk is zacht uitgedrukt, hij gaat zelfs fluitend naar zijn werk. Hij is trots op wat hij maakt en kijkt altijd nog even om naar het project waaraan hij werkt voordat hij naar huis gaat aan het einde van de dag. Ook is hij te spreken over de waardering die hij krijgt van zijn werkgever.

Gezond je pensioen halen in de bouw

Volgens Mike is er de laatste jaren het één en ander veranderd, denk aan arbowetten, maximaal sjouwgewicht en de inzet van materieel. Als je een beetje je gezond verstand gebruikt is het allemaal wel te doen.
Wel merkt hij dat een goede nachtrust belangrijk is. Over 5 jaar hoopt hij nog steeds in de beton te werken omdat hij het gewoonweg geweldig vindt wat hij doet. Toch realiseert hij zich dat het ooit een keer niet meer zo makkelijk zal gaan en houdt hij in zijn achterhoofd dat er een manier is om dit te veranderen.

Mike’s tips voor jongeren en starters in de bouw

• Gebruik te allen tijde je persoonlijke beschermingsmiddelen! Ze zijn er niet voor niets.
  • Loop je qua zwaar werk tegen problemen aan, bespreek dit met je leidinggevende. Ga op zoek naar oplossingen.
  • Heb je ambities of wil je je ontwikkelen in je werk, geef dat aan. Er is meer mogelijk dan dat je denkt. Ook je werkgever heeft er belang bij dat je gezond en met plezier je werk doet.

Duurzame inzetbaarheid belangrijk in de bouwsector

Ik vind het super dat de vakbond aandacht heeft voor duurzame inzetbaarheid, waarbij het er om gaat dat je gezond en met plezier je pensioen haalt.

Heel veel bedrijven doen dit de laatste jaren via de afdeling HR en hebben het als onderdeel in het functioneringsgesprek. De PAGO besteed er aandacht aan d.m.v. het DIA -gesprek. Hoe meer bronnen dit onderwerp aansnijden, hoe meer er hopelijk gebruik van wordt gemaakt.

Actief voor de vakbond

Mike werd naast zijn ontwikkeltraject in de bouw ook actief voor de FNV. Sinds een paar jaar zit hij in de sectorraad bij de FNV. Namens zijn collega’s in de bouwsector draagt hij zo een steentje bij aan het tot stand komen van een goede cao.

Iets voor jou?

Denk jij ook wel eens na over volgende stappen in je werk? Of twijfel je ergens over? Er is ontzettend veel mogelijk. Onze consulenten duurzame inzetbaarheid weten veel van het werk in de bouwsector en adviseren je graag.

Ga naar fnv.nl/dibouw voor meer informatie.