Gele vakbonden vaker ingeschakeld door bedrijven

Als de FNV hoge looneisen stelt, zien we dat bedrijven steeds vaker op zoek gaan naar goedkope manieren om een cao af te sluiten. Bijvoorbeeld door afspraken te maken met vakbonden die niet opkomen voor werknemersbelangen. Ook jouw arbeidsvoorwaarden komen hierdoor onder druk te staan.

Wat is een gele vakbond?

We zien steeds vaker gele vakbonden verschijnen op de werkvloer. Dat is wat anders dan de echte vakbond zoals wij die kennen. Een gele vakbond wordt door bedrijven en instellingen zelf opgericht. Er zijn ook gele vakbonden die te afhankelijk zijn van de werkgever om goed voor werknemers op te kunnen komen. Deze gele vakbonden hebben vaak weinig (betalende) leden, een lage contributie en weinig eigen inkomsten. Hierdoor is een gele vakbond heel erg afhankelijk van financiële bijdragen van de werkgever. Dit gebeurt al in verschillende sectoren, zoals bij retailketens in de winkelstraat, de technische groothandel of telecomsector.

Dit zijn de gevolgen van een gele vakbond

Een gele vakbond, die dus vaak door bedrijven wordt beïnvloed, heeft weinig invloed omdat ze strategisch of financieel door bedrijven worden gestuurd. Ze hebben meestal niet genoeg geld of middelen om bijvoorbeeld stakingen te organiseren of juridische stappen te zetten. Bedrijven kiezen steeds vaker voor een gele vakbond, omdat zij zo goedkopere afspraken kunnen maken over arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld over een cao of een sociaal plan, zonder dat iemand hier georganiseerd tegenin gaat.

Het schaden van de democratie en de basisrechten

In de meeste landen zijn gele vakbonden verboden. Landen als Duitsland, Frankrijk en België hebben internationale afspraken over de onafhankelijkheid van vakbonden vastgelegd in hun nationale wetgeving. Nederland vormt hierop samen met landen als China, Qatar, India een uitzondering. In Amerika zijn, opmerkelijk genoeg voor een land waarin burgers grote vrijheid genieten en de vrije markt de overhand neemt, gele vakbonden wettelijk verboden als het om werknemersbelangen gaat.

Wat vindt de FNV

Samenwerking is belangrijk. Samenwerking en solidariteit is waar het bij ons vakbondswerk om draait. Maar samenwerken met gele vakbonden is heel erg lastig, omdat ze vaak een ander belang en startpunt hebben. Ze hebben vaak het geld van werkgevers nodig om te kunnen blijven bestaan. Vanuit de FNV tekenen we met een protestbrief bezwaar aan bij de werkgever als onze leden alarm slaan over een gele vakbond. Als werknemer heb jij het recht om lid te worden van een echte vakbond die samen met jou en je collega’s op kan komen voor verbeteringen.

Ervaringen delen

Duikt er bij jou op het werk een gele vakbond op? Maken jij en je collega’s je zorgen of je wel invloed hebt op de arbeidsvoorwaarden? Hebben jullie het idee dat je door inmenging van een gele vakbond inlevert op loon en afspraken over werktijd of werkdruk? Laat het ons weten en maak gebruik van de contactmogelijkheden onderaan deze pagina!

Checklist

Binnenkort publiceren wij een checklist om te kunnen bepalen of je met een gele vakbond op jouw werk te maken hebt.

Contact opnemen of meer informatie krijgen?

Wil je meer weten over dit onderwerp, ervaringen delen of actief meedoen? Stuur dan een mail via de blauwe button hieronder. Dan ontvang je van een van onze deskundigen een antwoord of word je doorverwezen naar de juiste FNV-bestuurder.

Stuur een mail

Stuur een mail

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.