‘Ik werk 15 jaar bij de Bijenkorf en verdien minimumloon. Hoe kan dat’

Loongebouw de Bijenkorf volstrekt achterhaald. Zo laten? Of samen onze stem laten horen?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 3 mei 2024

We weten het allemaal. Onze lonen lopen totaal achter. We zetten hier wat feiten op een rijtje, om duidelijk te maken wat er precies aan de hand is. Willen we dit zo laten? Of gaan we aandringen bij de directie op een afspraak die past bij ons werk en ons warenhuis? Lees onderaan dit bericht wat jij kunt doen.

Minimumloon is de norm

De laatste cao-loonschalen dateren uit januari 2022. Sindsdien heeft de directie alleen maar op eigen houtje aanpassingen gedaan. Die waren haast uitsluitend gericht op het voorkomen dat de laagste lonen onder het Wettelijk Minimumloon (WML) zakten. De directie kijkt alleen naar de bodem, niet naar wat daarboven gebeurt, en niet naar het logische geheel. Het minimumloon is fors gestegen sinds 2022. De eigen aanpassingen in het loongebouw van de Bijenkorf golden hoofdzakelijk voor de schaalbedragen, amper voor de feitelijk betaalde lonen, behalve als die door de bodem zakten.

Het was een enorme domper dat de directie na onze stakingen geen redelijke afspraak met ons wilde maken. Ja, we begrijpen dat dat ook een knauw geeft in het vertrouwen! Maar als we iets willen veranderen, dan kan dat alleen als we ons opnieuw binnen de vakbond uitspreken. We kunnen het alleen samen veranderen.

Iedereen even laag betaald

Dit is nu aan de hand:

• In 2022 verdiende een nieuwe collega die in schaal 6 (bijvoorbeeld een bewaker) binnenkwam 17% meer dan iemand die toen in schaal 1 binnenkwam. In het huidige loongebouw van de Bijenkorf verdienen deze twee mensen nu hetzelfde salaris.
  • In 2022 lag het beginloon van schaal zes 17% boven het minimumloon. Nu ligt het beginloon van schaal 6 niet eens 1% boven het minimumloon. Over de groei door het loongebouw bestaan nu geen goede afspraken.
  • Veel van de ervaren krachten zaten in 2022 aan het maximum van de schaal. Wij horen nu van leden dat zij nu op het minimum van de schaal zitten. Dat is net zoveel als iemand die net begint in het warenhuis. Dat klopt natuurlijk voor geen meter!
  • Schaal 1 en 2 hebben sinds 2022 de volledige stijging van minimumloon meegemaakt. Door de acties van de FNV en de wettelijke aanpassing van het minimumloon, is het beginloon van schaal 1 met 26% gestegen. Schaal 6 heeft een veel kleinere stijging gehad. Het beginloon van schaal 6 is gestegen met 8%.
  • De verschillen tussen de opeenvolgende schalen zijn flink minder geworden. Doorstromen naar een hogere functie, promotie maken, levert nu minder op. Bijvoorbeeld: van functiegroep 3 naar 4 was €105,03 per maand meer. Nu €44,87.

Reacties vanuit BeeUnited:

• Waarom zou je je extra taken op je nemen, zoals afdelingsleiding of het begeleiden van nieuwe collega's? Je krijgt er toch niet voor betaald. Of ja, misschien een paar cent.
  • Er wordt zoveel verwacht van ons: langere werktijden, nieuwelingen begeleiden, mondige klanten te woord staan. En dat alles met een glimlach! Ik huil dat ik nu minimumloon verdien.
  • De hogere schalen zijn enorm achtergebleven en worden naar het minimumloon gedrukt. Veel ervaren krachten gaan weg. En nieuwe mensen worden ook niet gemotiveerd om lang te blijven.
  • Het perspectief is weg, want je kunt niet groeien in loon. Er wordt zoveel van ons verwacht. Voor wat? 3 cent per uur meer? Dat is niets!
  • De Bijenkorf wilde altijd beter zijn dan de rest van de winkelstraat. Maar hoe is dat nu? Hoe premium is ons loon nou eigenlijk?

Analyse van de FNV

Het minimumloon in Nederland blijft al jaren achter. Dat wordt ook gezegd door de EU. Het minimumloon moet van de EU stijgen naar 16 euro per uur. De afgelopen 2 jaar is er een inhaalslag gemaakt en steeg het minimumloon meer dan normaal naar 13,27 euro. De enige groei die de Bijenkorf biedt, is op basis van de wet. Hierdoor belanden veel mensen, vooral de ervaren krachten en de mensen met extra taken, in een loonfuik. Je ziet: het werkt niet als bedrijven eenzijdig maar wat rommelen! Een nieuwe afspraak met de vakbond is nodig. Let op: een nieuwe cao wordt gemaakt met de vakbond, dus niet met de or!

Voor wie is het minimumloon eigenlijk bedoeld?

Het minimumloon is bedoeld als bodem, als minimum, bijvoorbeeld voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of mensen die hun vak nog niet naar behoren kunnen vervullen. Het minimumloon moet geen normaal beloningsniveau zijn. De FNV vindt dat de bodem voor het uitoefenen van een vak 30% boven het minimumloon moet liggen.

Wat wil de FNV:

Wij willen in gesprek met de directie. Over een nieuwe cao met perspectief. Met een loongebouw dat past bij het chique warenhuis. Wij willen een voorstel doen met als voorbeeld de IKEA-cao. Hierin zijn duidelijke afspraken gemaakt over loongroei op basis van ervaring en extra taken. De afgelopen jaren is er een enorme inflatie geweest. De lonen van de ervaren krachten zijn daaraan niet aangepast – dat moet veranderen!

Wij gaan dit voorstel alleen doen als we weten dat veel medewerkers dit steunen. Ja, het is een hard gelag dat de directie na al onze stakingen de deur dicht hield. Maar als we een nieuw loongebouw willen, dan moeten we echt met de vakbond opnieuw druk zetten. Tijd om onze ergernis over de directie om te zetten in een actie!

Dit kun je doen:

• Geef je naam door aan een van de BeeUnited-Kaderleden in jouw winkel. Zij maken een lijst en sturen die naar de vakbondsbestuurder.
  • Je kunt ook zelf een mail sturen aan linda.vermeulen@fnv.nl (eventueel ook met namen van je collega's!)
  • Let op: Wij gaan de directie alleen aanschrijven als we steun hebben van ten minste 200 collega's.
  • Volg de laatste ontwikkelingen via ons winkelstraat-app-kanaal